I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frågor om ljudkortsinstallation

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2008-03-10 08:07

Frågor om ljudkortsinstallation

Hej, jag ska sätta in ett nytt ljudkort i datorn idag och har väl inte gjort det förut. Jag har läst en del om det och så vitt jag vet är det väl inte svårare än att avinstallera de gamla drivrutinerna, plocka bort det gamla kortet, sätta i det nya, starta upp och installera drivruiner för det nya kortet.

Bara för att vara på den säkra sidan så undrar jag om det är något jag glömt. Behöver jag aktivera det nya kortet i BIOS eller kommer det kännas igen automatiskt? Läste i moderkortsmanualen om att tilldela kortet en IRQ i BIOS-setupen. Är det nödvändigt eller fixar det sig då jag haft ett ljudkort innan?

Tror även jag har internt ljud i moderkortet, Realtek AC '97 Audiocontroller eller något åt det hållet. Är det ens internt ljud eller bara en audiocodec, som jag har för mig att jag såg någonstans? I alla fall, behöver det avaktiveras eller ska jag låta det vara?

Som sagt, om ni kommer att tänka på något som jag kanske glömt så skulle det uppskattas. Började bara fundera som fan nu om det kanske inte var så enkelt som jag trodde först...

Förresten, jag vet i alla fall om att statisk elektricitet + datorkomponenter = inte bra...

I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny