I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur tar man bort Operativsystem ??

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-03-05 22:58

hur tar man bort Operativsystem ??

jag har två windows xp installerade på datorn hur tar man bort den ena ??
tacksam för svar

Are u mad cuz u can do that ?

2008-03-07 10:41
Två XP installerade på samma partition (C:)? I så fall är det troligt inte två stycken, det ena har till stor del ersatt det andra. Men om den vid uppstart välja så beror det på att just den delen finns kvar. Hur du tar bort finns guide här.

"Jag använder windows NT/2000/XP/2003 och innan windows startar så visas det en lista på vilket windows jag vill starta. Hur tar jag bort alternativ härifrån eller hur döljer jag detta helt?
I roten av systempartitionen (oftast C:) finns en fil som heter boot.ini som innehåller inställningarna för vad som ska visas i bootmenyn.
Enklast att ändra i den filen är att i kör skriva c:\boot.ini
Även om du har påslaget att dolda filer inte ska visas och att dölja systemfiler så fungerar det att öppna filen på så här sättet.
Har du XP eller 2003 finns det även en annan ganska smidig väg:
Öppna systemegenskaperna (via kontrollpaneln, egenskaper för min dator på skrivbordet eller win+pause tangentbordskommando). Välj avancerat. Tryck på Inställningar-knappen för "Uppstart och återställning". Här borde du hitta en ändra-knapp. Voila så öppnas notepad med boot.ini filen.

Observera att om du har NTFS filsystem behöver du vara medlem av gruppen administratörer för att kunna läsa och ändra i den här filen. Filen har även sk. "read-only" attribut. Det kan du stänga av i egenskaperna för filen, men om den nu är gömd så kan du i kör skriva attrib -r -s -h C:\boot.ini
Kom ihåg att du måste även ta bort s (system) och h (hide) attribut för att kunna ta bort r (read-only).
Om du vill ställa in de här attributen igen så kan du köra attrib +r +s +h C:\boot.ini

Så här kan det t.ex. se ut om man har några operativsystem installerade:

code:
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise Edition DC" /fastdetect
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons

Vill du att bootmenyn inte alls ska visas så sätter du timeout till 0 (noll). Vill du ta bort ett alternativ så tar du bara bort den raden ur . Du måste ha ett alternativ kvar, det som är default. Se allt till att inte ta bort fel. Skulle du göra det så du inte kan starta windows men det går att återställa (fråga i forumet om du lyckas med det).
/Aqualize"

-saxat från: sweclockers.com

Har du 2 OS på olika partitioner tycker jag du ska formatera den partition som du inte vill ha det på. Högerklicka på disken i utforskaren och formater.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-03-07 12:28
Smartast/enklast är dock att bara ta bort windows (båda) och installera det på nytt.

2008-03-08 12:21
CrashworkZ
Ja! Håller med!
Karlsson, ska vi dunka på dem?
- Lillebror (tjackmonster)