I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2008-03-05 20:18

Datorn kollapsade

Tidigare idag när jag låg och glodde på Futurama i lugn och ro så stängde min dator av helt utan förvarning och nu går den inte att slå på igen. Den är helt stendöd. För kanske ett år sen när garantin fortfarande gällde så slutade det funka att starta den men då kom den en bit innan den startade om. Då har jag för mig att dem bytte nätaggregatet (låter det rimligt?).
Igår så varnade den att hårddisken var nära nog full och jag gjorde en diskrensning, men det kan väl inte vara det som spökar?

Som sagt så har garantin gått ut och det är väl förmodligen svindyrt att lämna in den på rep och dessutom jobbigt att börja fara runt med den så vet någon vad felet kan vara? Den är inte så ny och om det kan tänkas vara nån komponent som är trasig (kanske nätaggregatet igen?) så är jag nästan beredd på att dyka in och försöka byta den.

Vet någon vad felet kan vara när den dör så tvärt? Helt spontant så tänker jag mig att det måste vara ett fysiskt fel och inte ett psykiskt fel haha, alltså att det är hårdvaran och inte mjukvaran som tjorvar. Eftersom den inte alls vill starta så kanske den inte får ström och jag resonerar på det viset att ett nätaggregat kanske ansvarar för sådant (framförallt baserat på namnet).