I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

laddare till mob. ladda med 0.1v för mycket?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2008-03-02 21:15

laddare till mob. ladda med 0.1v för mycket?

hej.


ok, så här är det. tänkte styra laddare till mobilen via datorn (via USB). Ja, jag vet att det redan finns. Men med nuvarande sladdar så läggs mobilen även till som USB-enhet, det vill jag inte. Jag vill BARA ladda, så jag kopplar enbart in USB-portens + pol och jordad till mobilen och hoppar över de två data-pins:en.

-Ur USB-porten kommer 5v (mobilens batteri är på 3.nånting, antagligen irrelevant)
-Mobilens laddare är på 4.9v 450mA


Är det ändå OKÅ för mig att koppla in mobilen direkt till USB +/- pins och därmed överskrida laddarens spänning med 0.1 volt?


-1 Tycker att det borde gå Eftersom att mobilen vanligtvis laddas via USB (på 5v!?) när man väljer att koppla in den där.

-2 MEN jag såg nu också att Endast EN av laddarens kontakt till mob och kontakten till mob/USB leder till samma pin på mobilens kontakter. Så antagligen får mob lite + spänning via USB och resten används internt i mobilen.. måste vara så va?

-Så, USB-laddningen överskrider kanske inte alls med 0,1v så som jag trodde i punkt 1 (se ovan)...

Hmm... Några tips, svar, frågor, kommentarer, lösningar?
Hit me, jag behöver lite vägledning.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.