I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Litet PHP-problem, hjälp sökes!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-02-14 23:53

Litet PHP-problem, hjälp sökes!

Tjena, jag har kodat en liten sida där det går att registrera data i en SQL-databas genom en PHP-webbsida.

På webbsidan kan man också logga in med några av de data man registrerat. Inloggningen sker genom en session, som startar om man skriver in rätt användarnamn och rätt lösenord (detta kollas genom utplockad data från databasen, baserat på vad användaren skriver in för Användarnamn).

Det går alltså inte att logga in om man skriver Rätt användarnamn med Fel lösen, Obefintligt användarnamn med rätt lösen, etc etc, alla möjliga kombinationer, så länge det är felaktig data man försöker logga in med så funkar det inte; MEN:

Problemet är att man kan logga in om båda fälten för inloggningen är tomma (alltså Användarnamn och Lösenord)!

Min IF-sats för inloggningen ser ut såhär:

Kod:
     if ($losenord == $row && $anvnamn == $row)

Jag anser att själva problemet ligger på just login-sidan och undrar om någon vet vad mer som skall tilläggas för att man Inte skall få köra koden i IF-klammern om man skriver in varken Användarnamn eller Lösenord.

Tack på förhand!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.