I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-02-02 13:11

Pixlig lcdtv...?

Hej hopp!
Köpte en ny tv igår och jag är så jävla oteknisk så jag tänkte att jag frågar er om råd.

Det är en Philips nånting 37'' lcd. Köpt på onoff för 10 000 så jag tänker att det borde vara en helt okej tv.

På den kan man välja dialoga eller analoga sändningar och jag bor i lägenhet så jag har alltså analoga. (Den hittar i alla fall inga dialoga). Hur som helst, bilden är ganska suddig och väldigt pixlig och det hjälper inte om man sätter sig 10 meter bort, man ser ändå lite pixlar.

Det är värst i bilder som är svarta.

Mina frågor är: Vet någon om man kan ställa in det på nått vänster så att bilden blir bättre?
Beror det på att jag har analoga grejjen? Är dialoga om man har en sån box?
Vad betyder hd ready? har det med det att göra?

Ja, eller om det beror på något annat... alla förslag och tips välkomna. Kan det bero på att man har en dålig antennkabel till exempel?

Tack på förhand... vet att vissa frågor är dumma men, ja =) Hoppas på svar i alla fall

/elinor

What we do in life echos in eternity.

2008-02-02 14:00
Det är alltid jobbigt att hålla nivån i en dialog.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-02 14:15
Okej...

2008-02-02 17:37
Gå till onoff och säg att du vill köpa en dialog. Borde inte kosta många hundralappar.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-02-02 17:44
Breaky girl//

Tv:n leveras allt som oftas med pissusla bildinställningar. Bildinställningar som gör att tv:ns bild står ut i stora ljusa affärer, men det ser ut som skit i en riktigt hemmamiljö.

Nu kan jag inte Philips inställningar. Men de vanliga sakerna man brukar göra är att för det första sänka bakgrundsbelysningen (backlight), ljusstyrka, skärpa (väldigt viktigt att skärpan är på max 15-20 % av totala omfånget) och även dra ner kontrast lite.

Vetefan vad Philips tv:n ahr för bildförbättringsprocesser som är igång, men testa att sätta på och stänga av deras coola bildbehandlingsgrejer och se om det gör någon skillnad.

Först och främst bör du dra ner ljusstyrka, backlight och skärpa. Skärpan speciellt bidrar till väldigt pixlig bild om den är för högt satt.

Om detta ändå inte hjälper så är antingen din tv sönder eller så har du otur med riktigt värdelös analogsignal i huset.

lycka till.

2008-02-02 17:45
Och just det. en högkvalitativ antennkabel kan göra lite skillnad faktiskt. Gärna med guldpläterade kontakter. Finns av helt OK kvalitet på ditt närmsta elvaruhus.

2008-02-02 17:47
Antar att du pratar om analog och digital. Till en lcd tv bör du ha en digitalbox för att få en okej bild. Så gå till återförsäljare av digital boxar.
When we're good they never remember. When we're bad they never forget.

2008-02-02 19:11
Tack Sociopat! Precis sånt jag behövde veta!
Ska prova dina tips i alla fall och se om det blir bättre. Vill inte behöva köpa en digitalbox och betala massa pengar för det när jag redan har dom kanalerna jag vill ha. Tack =)

Och för er andra viktigpettrar så kan jag glatt meddela att det heter dialog i min bruksanvisning så tack för er hjälp...

2008-02-02 19:15
översättarpraktikanter rulez... :)

2008-02-02 19:43
Johnny-V8

Nejdå, visste du inte att AD/DA står för Anaal/Dialog? Ihoptryckningar är poppis när man betalar per tecken.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-02 20:33
hehe... enligt bruksanvisningen till en bekants MD är "hold" nåt slags skydd mot fullsatta tåg. morgontrötta superkraftsdrömmar...?

2008-02-03 11:25
breaky girl. Jag tycker inte du ska skaffa en digitalbox å massa abonnemang när du förmodligen har kanalerna du vill ha via kabeltv.

Digitalbox blir lite bättre bild iofs. Är det verkligen alla kanaler som blir suddiga pixliga?
Hos mig ere vissa kanaler medans vissa ger bra bild. MTV och 5an brukar ha riktigt bra bild.

Sen om du spelar dvdfilm borde bilden vara perfekt? Tror det är sändningarna som gör att det ser lite suddigt ut.Du är nog van vid din gamla tv å den var bättre på att ta emot den analoga bilden. Eftersom lcdtvn har bättre upplösning å större bild så känns den ibland sämre.

Tror att det var så som jag skrev iaf:)

Köp sen en ny antennkabel som ngn däruppe nämnde. ngn flashig med guldkontaker på onoff för 200:- blir perfekt

2008-02-03 14:14
Lebanner
När jag kollar på DVD blir det jättedåligt, man ser tvbilden i bakgrunden och så, men det gjorde man på förra tvn också så det är nog dvdn som är värdelös...

Femman tror jag det är som är bra. Övriga är lite pixliga men jag tror det är 8an eller 9an som är heeelt värdelösa också...

Det är ju inget jag inte kan leva med, man ser ju vad man kollar på och så. Men tänkte om det kanske fanns något man kunde testa. Jag ska köpa en ny antennkabel sen när jag flyttar i alla fall så då ska jag fixa en med guldkontakter =) Hoppas på det bästa!

2008-02-03 18:08
Hehe din dvd låter inte alltför bra:/ Jag skulle köpa en ny med hdmikontakt istället för scart. Dom är digitala å mkt bättre! jo precis 8an å 9an hos mig är lika värdelösa!

2008-02-03 18:58
Det var en billig dvd... men ser så sällan på dvd i alla fall så det duger fint åt mig =)

Tror bilden får duga för nu i alla fall, kanske blir en box senare.

2008-02-03 20:17
MAC//

Guld oxiderar inte och är mer stabilt och tillförligt. Själva ledandet är inte så annorlunda, med signalen håller en jämnare kvalitet. Påverkas inte av annan utrustning lika mycket.

2008-02-03 20:34
breakygirl okej jag är tvärtom. Min nya lcd tv passar sig bäst när jag kollar balla filmer via dvdn. Grym bild å ljud etc:)

Box kan du tänka lite extra på. Ganska mkt dyrare än kabeltv som brukar ingå i hyran.Men visst du får lite bättre bild oxo!

2008-02-03 22:42
breaky_girl

du måste skaffa en HD-Digitalbox för att få bra bild, kolla på www.viasat.se och beställ där.
finns inget annat sätt
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-02-03 22:46
finns ju typ 5 hd kanaler å kostar lite väl mkt. sen sänder dom inte hd 24/7 ganska onödigt idag. Bättre vänta!

2008-02-04 02:58
visst. men jag menar, det folk har tipsat om som tex. 'ändra bildinställningarna på tvn' osv. det är ju inte där felet ligger. anledningen är ju att hon har kass analog mottagning.
skaffa hd-digitalbox eller sätt på en hd-dvd eller blu-ray, x264 film från datorn eller vad som helst med bra upplösning. enda sättet att få bra bild på tvn.

2008-02-04 08:06
Jag tänker inte skaffa hd... i så fall lämnar jag hellre tillbaka teven.

2008-02-04 08:35
nu måste ni ju börja från ett annat håll innan ni försöker dundra på HD boxar etc...

Du bor i lägenhent inte sant?

Hyresrätt?

Comhem, Kabelvision eller Tele2?

Om vi börjar där så blir det lite enklare...

tut!

2008-02-04 08:38
jo precis sen är den analoga kabelbilden inte alls så dålig. den duger bra

2008-02-04 09:26
breaky_grl F21

Varför köpte du tvn då?

2008-02-04 09:56
För att jag behöver en tv? Dom kan ju knappast göra en tv som man bara kan se fem hd kanaler på...

Ja, lägenhet, comhem och nej det är inte hyresrätt. Det har fungerat fint på mina andra teveapparater med det analoga nätet (eller vad det heter), så jag tycker inte att det ska vara så här dåligt med en ny tv.

2008-02-04 10:20
hm altså det är att dom gamla tv apparaterna har mindre upplösning. Den här tvn är för bra för sändningarna. Men så dålig är väl inte bilden breakygrl? Man vänjer sig.

2008-02-04 10:53
Jo det duger men det är rätt trist att ha en tv som inte har bra bild... Speciellt när det är så pass dåligt som jag tycker det är nu.

2008-02-04 11:34
skaffa en box ögonaböj! du kommer se skillnad direkt!!

comhems kabel e ju föråldrad å fylld med ångest!

Har du 3 hål i väggen?

i såfall å det bara att kirra dig en box =D

skaffa dig ett small så har du så du klarar dig....39 riksdaler i månaden är ju inget att gråta över...(förhoppningsvis) sen om du har lite oflax så får du pynta en installations avgift/inträdes avgift på några hundra, men men...
tut!

2008-02-04 11:43
Har du testat om det är lika kass bild med någon HD källa?
jagvillocksåhaenblog.com

2008-02-04 11:45
hon har bara en dvdspelare. Det är inget fel på tvn. Det är analoga kabeltvn som ger dålig bild.

breaky girl. Kolla lite på comhem.se å se vad en digitalbox skulle kosta. Vilket abonnemang som passar dig. Då får du bättre bild!

2008-02-04 11:50

Jag har kollat lite på comhems sida om boxar och sånt, men small kan jag inte ha, i så fall måste jag ha medium (annars kan jag lika gärna inte ha någon tv alls eftersom jag för det mesta bara kollar på femman och trean). 

Grejen är den att jag kan skaffa mig det men eftersom jag flyttar nu och får ett par tusen spänn dyrare hyra vet jag inte om jag känner att det är så smart att skaffa det. Sen vill jag ju inte skaffa det om det sen visare sig att bilden inte blir bättre.

Men, jag ska i alla fall köpa en ny antenngrej när jag flyttar så då satsar jag på något lite dyrare. Sen blir det box senare om jag känner att jag har råd.

Jag har inte kollat med hdkälla, vet inte hur man skulle göra det? Men jag antar att det är det dom har i affären och där var det jättebra bild... 

2008-02-04 11:54
Sen så skulle tvn vara anpassade till analoga också... det stör mig.
Lurendrejjeri ;(

Aja.. tack för hjälpen i alla fall. Får leva med det ett tag och se om det blir box sen! 

2008-02-04 11:57

Japp låter som ett smart val! Jag tycker man vänjer sig vid bilden. 5an brukar ha ganska bra å 3an är väl sådär. ja i butiken har dom kopplat alla till hdvideos:/ lurar kunden lite

2008-02-04 12:48
det är därför man handlar hos handlare som kan visa skillnaden på analogt resp. digitalt.

förvisso så börjar det bli digitalt marksänt över hela sverige vet inte hur många orter det är kvar men men...

om du flyttar så kanske du inte kommer ha comhem längre å då är det ju dumt att binda upp sig på det...

får du marksänt så är det ju boxer som gäller =D
tut!

2008-02-04 12:48
Yrkesmördaren//

Är du dum i huvudet människa? Vem är det fyller dig med lögner.
Du är välkommen hem till mig här och nu för att se att man får grymt bra bild på TV utan HD-BOX också.

Jag har en helt vanlig box inbyggd i TV:n som efter kalibrering visar grym bild och jag kan bild.

HDBoxar ger naturligtvis riktigt bra bild, men det räcker och blir över för henne om hon bara skaffar en box.

Sedan går det visst att fixa analoga bilden med lite bättre kablar och finslipningar av inställningar.

MAC//

Tack för att du nämne Monster vars antennkablar använder allihopa 24k guldpläterade kontakter....

2008-02-04 12:49
alternativt dundra upp en tallrik men det får man ju tycka å tänka så mkt man vill om den saken =D
tut!

2008-02-04 13:03
Jo, det kommer vara comhem dit jag flyttar också, men ska ändå inte skaffa boxen förän jag flyttat dit.

Är väl digitalt överallt men eftersom jag bor i lägenhet gör dom ju om det till analoga så vi inte behöver köpa boxar (eller något sånt...).

2008-02-04 13:14
Breay//

Du kommer inte ångra dig när du skaffat en box!

2008-02-05 02:20
tjena sociopat
uttryckte bara min åsikt, kan göra det igen om du vill; hd-box/hd-källa är det enda som ger bra bild.