I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur gör man ett trådlöst-nätv oskyddat?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-12-25 18:06

Hur gör man ett trådlöst-nätv oskyddat?

Har sökt överallt på nätet och på netgears hemsida men fattar noll. Jag vill ta bort så att vårat trådlösa nätverk hemma inte har något lösenord längre. Måste man ringa glocalnet eller går det ens att ta bort skyddet. Vill ha en snabb och enkel guide bara isf om de går.

Tack på förhand hoppas det finns nån vänlig själ som kan ge nån min bara.

2007-12-25 18:22
Vet inte hur de har konfigurerat routern / modemet.. Men leta efter WEP och stäng av det om du kan.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2007-12-25 19:43
är det ett modem med inbyggd trådlös skit som du fått utav ISP så är de oftast låsta för att få komma in den är vad jag vet..

annars är det bara logga in på den och stänga av krypteringen..

-- Mellanslagsanvändare --

2007-12-25 19:46
Japp det är en sån vi fick med från Glocalnet med inbyggt trådlös grej. Måste man köpa en ny då för att kunna byta allt o de ?

2007-12-25 19:49
tror nog det, för det är typ cp låst du kan inte logga in på det va?

nyckeln för modemet/routern står på undersidan av modemet va?
Kan ju alltid testa och fråga dom..
-- Mellanslagsanvändare --

2007-12-25 19:52
A kan inte logga in nånstans. Japp det står under. Ska be min farsa ringa dom o klaga lite så man kanske får nått annat :D

2007-12-25 19:53
Jag har ingen anning om hur ett modem från glocalnet funkar, men om det är en vanlig trådlös router så är det att man loggar in i routern, sen under wlan inställningar tar bort lösenordet.

2007-12-25 19:55
Och ja, om det nu är glocalnets modem så borde du nog kontakta de så det inte blir något fel, kan man inte mycket om nätverk så kan du göra något dumt i inställningar, o då kan det bli jobbigt att få igång det igen.

2007-12-25 20:24
Vad är det för modem?
Har du loggat in på det?
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2007-12-25 20:26
Det går inte o logga in.skiten e låst på nått konstigt vänster :( . Måste ringa o kolla läget imon med dom.   Modemet heter Inteno nånting

2007-12-25 20:41
tesat med :
admin admin
admin blankt
admin 1234
osv?

Annars kan du ju bara köra in en router och konfa den som du vill ha det.

2007-12-25 20:43
Varför vill du inte ha lösenord btw?

2007-12-25 20:56
För att han vill ansluta sin ipod tuch till den trådlösa, och att ipoden klagar på att det är fel lösenord.

Säker på att du har skrivit in rätt lösenord? Eller snackar jag bara skit nu? =P

2007-12-25 23:43
Jag skriver in rätt lösen till 100% för det lösen funkar på bärbara datan.

Ska köpa in en ny trådlösrouter. Kan man ha kvar denna router jag har och köpa till en extra trådlös för att koppla ipoden och bärbara till den ist så jag kan konfa den som jag vill?

2007-12-25 23:49
Aha du har redan en router?
Alltså nu snackar jag inte om lösenordet till nätverket,utan till modemet/routern.

2007-12-25 23:52

Japp jag har.. Men det e sån båda och i en o det verkar som den e cplåst som nån sa. Jag har testat dom admin 1234 o alla dom föresten.

2007-12-25 23:53
Ok.Men du sa ju att det funka å gå in på den med bärbara datorn?

2007-12-26 00:04
Japp men nu gjorde jag en revolutionerande upptäckt. Det står bakom på paketet att de stöder 802.11b/g trådlöst nätverk kan de vara nått. Fast den hittar nätverket när jag söker men lösen funkar inte. Det kanske var jag som fick skriva in något lösen när jag konfa bärbara datan fast jag minns inte.

2007-12-26 00:16
Aha nu är jag med.
Du kan ju resetta den till fabriksinställningar.

2007-12-26 00:24
Det här har vart kämpigt nu. Hittade en FON router på http://www.teknikmagasinet.se/.
Kan du bara va snäll o kolla om den kommer göra jobbet. Står att de kommer vara ett skyddat nät och ett oskyddat. Kan man ändra själv där inställningarna eller blir det så. Det spelar ingen roll det skulle passa perfekt så oxå. Bärbara kan ta skyddade och jag kör då o då på öppna isf.

Jag e inte 100% expert på det här som du förstår men e de bara o koppla den FON routern till den vanliga jag har från Glocal net eller ska den kopplas till väggen. Och går det o ha båda?

2007-12-26 22:55
Min trådlösa router från Glocalnet kan konfigueras genom Admin/Admin (admin/admin funkar ej). Står Inteno på min också, men det är en Xavi X5258-P2, säkert samma.

1. Surfa till http://192.168.1.1 (funkar inte detta, gå till start -> kör -> cmd, skriv ipconfig och kolla vilken adress som är gateway.
2. Logga in med Admin/Admin
3. Gå till Wireless -> Security och under WEP kryssar du ur "Enable WEP Wireless Security".
4. Tryck på Apply.
5. Gå till Management -> System Command och tryck på Save All.
6. Tryck på Restart Access Point för att den ska gå över till dom nya inställningarna.

En annan grej kanske är att iPoden inte stödjer WEP, då kan du testa med WPA istället om du inte vill köra utan lösenord.

Hoppas det funkar!

2007-12-26 23:00
Förresten, letade runt länge innan jag fick kontroll över min router och såg då att vissa modeller hade admin/qwerty som lösenord. Funkar inte Admin/Admin så testa det.

Lycka till.

2007-12-27 14:50
Tack så mkt det funkar nu. Fast lösen var user user :) gjorde allt samma som du beskrev.

2007-12-27 14:51
Hahaha den här ipoden har allt. msn i en ipod e la något nytt :D