I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-12-18 15:06

[hemsida] mySQL!

Någon som kan hjälpa mig med detta? Har webbplats på Fsdata men deras support är dryg! Jag behöver hjälp med hur jag kommer igång med MySQL. Som jag förstår behöver jag använda mig av detta för att skapa en databas.. right? anledningen till att jag behöver en databas är för att jag jobbar med en sida som behöver ha ett inloggningssystem. Detta system gör jag med Php.

Någon som kan något om detta här på Whoa?

peace!

pläääästics.

2007-12-18 15:44
jodå jag har ganska bra koll på php och mysql, men jag vet itne riktigt vad det är du frågar efter? enklast är väl om du läser nån nybörjarguide eller dylikt på nätet och sen återkommer om du har några konkretare problem?
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2007-12-18 18:49
Tror mer att Dollar ville ha hjälp att aktivera MySQL hos Fsdata, och inte med själva programmeringen..?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2007-12-18 22:38
Nu är det så här.. jag har aktiverat mitt mySQLkonto på Fsdata. Har skrivit in de uppgifterna jag fick(anv.namn, lösen, dbnamn) i databasfilen som är med bland phpfilerna till inloggningssystemet men får det ändå inte att fungera. Måste jag ladda ner nått program för att använda mySQL? I'm lost!
pläääästics.

2007-12-18 23:16
Nej, du behöver inte ladda ner något program.
Får du några felmededlanden, och isåfall vilka? Använd mysql_error() så får du oftast ganska beskrivande felmeddelanden.
Laila Freiwalds

2007-12-18 23:20
Det ska väl bara vara anv. namn/pw, databasnamn, databassökväg, (typ /etc/init.d/mysqld t.ex., beroende på vad för server hos fsdata tjänsten ligger) ...

Om du skrivit koden själv är det en idé att pejsta den här men är det någoting du laddat ner och ska "installera", ska det räcka med överstående.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-19 09:46
Nu har jag kommit lite längre. hade missat att skapa själva databasen. :P Men, vad är en tabell i mysql? Ska jag skapa en tabell eller fler? Varför isåfall? 

Känner mig jävligt dryg. men fan.. it's the first time. :)
pläääästics.

2007-12-19 09:56
En tabell är den som innehåller raderna i databasen.
Jag försöker rita upp det;

Användare
ID | namn | lösen | email

Topplista
ID | namn | poäng

De fetstilade är olika tabeller, och det under är de olika raderna i tabellerna.
Laila Freiwalds

2007-12-19 10:31
Okej, det verkar ju logiskt. Men det där har jag ju lixom redan? eller? Det är ju med i php-filerna...?
pläääästics.

2007-12-19 11:12

Visa din kod istället :)
Lättare för oss att hjälpa dig.

2007-12-19 11:18
Mjo.. php-filerna kan vara riktade att hämta data från förutbestämda tabeller. Det ser du ju såklart i koden. Men för att det ska funka så måste ju tabellerna finnas i databasen. Annars får du felmeddelande.
Om du laddat ner ett färdigt script så brukar strukturen för databasen finnas där. Antingen i ett vanligt .txt eller i ett .sql-dokument.. Oftast i det sistnämnda.

Vad använder du för att komma åt och redigera din databas?
Laila Freiwalds

2007-12-19 14:19
Men alltså, det finns ju säkert 7000 hjälpsidor som handlar om hur man authar med php. Plus att du dessutom har php.net. Har du verkligen gjort din googlehemläxa ordentligt? ;)

Annars kan du lösa det hela med att webbautha genom att mecka lite med apache.
It's only gay if balls are touching

2007-12-19 17:49
Tack alla som orkade bry sig... jag fixade det! Fråga mig inte hur, men det fungerar iaf. :)

peace!
pläääästics.

2007-12-20 13:53
dollar,
finns ingen större anledning att använda mysql för ett inloggningssystem.
du borde klara dig med sqlite, checka din phpinfo om sqlite är installerat eller ej.

ska du endast ha ett fåtal användare med begränsad information behövs inte direkt någon databas heller egentligen..
cry me a river!
--> thcrew