I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Installera XP över Vista?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-12-11 12:04

Installera XP över Vista?

Tjenare! Köpt ny dator med vista på som är segare än den 6 år gamla datorn jag hade innan. Jag har aldrig någonsin sett något slöare OS i hela mitt liv! Jag skulle behöva installera XP på datorn istället men när jag trycker in skivan kan man inte klicka på "installera win XP".  Någon som vet hur man ska göra för att få XP på burken istället? måste man formatera den först och hur gör man då? Är den kanske låst till Vista? (långsökt men har hört något om att vissa datorer faktiskt är det) Snälla hjälp jag står inte ut med denna skiten!

jag har alltid rätt.

2007-12-11 12:45
du måste nog formatera först har jag en känsla av!

pz
Sleep is the cousin of death

2007-12-11 13:33
Aa du måste formatera... går inte att nedgradera windows.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-12-11 15:44
Vista är ju ifs snabbare än XP, om man har hårdvara som klarar vista.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-11 15:48
Linux > vista ;D

2007-12-11 20:07
skanky: isf har den inte hårdvara som klarar vista. Jag har aldrig sett något slöare OS. Det tar 20-30 sekunder MINST att öppna firefox och klickar man på startmenyn tar det runt 10 sekunder innan den ploppar upp. Sjukt att de säljer datorn med vista från första början!
jag har alltid rätt.

2007-12-12 13:21
Det tar 1.5 sek för mig att öppna firefox, start menyn öppnas direkt, och jag har inte en speciellt bra dator.
Visst, det är krävande, men inte slött.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-12 13:26
Enligt mig så tar xp vista med hästlängder, nu iallafall. För folk som vet vad de håller på med när de sitter vid en dator iallafall.
- Sarcasm is the lowest form of wit!
- Aha, but its still a form of wit.
- Darn, you got me there.

2007-12-12 13:57
beror på hårdvaran, har man >4gb minne och/eller en quad core kan vista vara snabbare, annars är XP alltid bättre
http://felidae-music.com

2007-12-12 16:13
hur gör jag för att formatera hårddisken? Jag har aldrig installerat windows någon gång. Och jag har inte använt en dator med windows på 3 år. 
jag har alltid rätt.

2008-01-02 00:04
jag kan ju säga som såhär.
har du aldrig formaterat förut är det inte direkt lätt att köra över vista!

den lägger sig nämligen i bootsektorn och du behöver ett 3e part program för att nollställa bootsektorn.

att enbart formatera och köra in xp kommer INTE ta bort Vista bootloader.

2008-01-05 05:44
hade samma problem, jag har en dator som är "låst" till vista, med låst menar dom  funkar bäst och utgör sin fulla kapacitet till vista, alltså datorn fungerar bättre med vista kvalitemässigt. svarit på dn fråga: Ja du måste fromatera om, de var iaf jag tvungen att göra, jag har både Xp och Vista på datorn nu, jag kör alla spel på vistan förutom cs de lirar jag på xp för de funkar bra på xp... De är krångligt med två stycken OS så jag tycker hellre att du kör med XP, de beror ju också på om du vill spela eller inte...
Din sopa, ingen gillar de du kickar
ogillat som att du kissar under fistfuck
ogillat som att du fistar under kisspaus