I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

behålla Xp eller skaffa Vista?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-11-14 18:51

behålla Xp eller skaffa Vista?

Japp ska skaffa en ny bärbar dator inom en snar framtid.. men vet inte om ja ska behålla mitt nuvarande xp eller om ja ska köpa till vista..

har hört att de ska vara rätt mkt buggar i vista.. och att vissa program blockas osv..

men går de att använda tex Utorrent o sånna program som vanligt?

eller är de bättre att behålla sitt gamla xp? :)

Puss hej

vafan.. skit i de du!

2007-11-14 18:58
ja, du kan använda sånna program. jag har kört vista ett par månader nu och bara ett program gör inte som jag vill ibland, annars funkar det skit bra.

hur hade du tänkt att använda ditt gamla xp på nya datorn? vista är rätt standard i alla nya bärbara idag, såvida du inte väljer en ibook.
 i get more pussy then panty!

2007-11-14 19:13
har du över 4gb minne och quad core kan du köra vista, annars rekommenderar jag att du använder xp, mycket snabbare på ej toppmoderna datorer
http://felidae-music.com

2007-11-14 20:18
vafan.. skit i de du!

2007-11-14 20:23
Medföljande OS Microsoft Windows Vista Home Premium

men jag hade bytt till xp.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-11-14 21:35
Jag hade kört vista. Så dåligt är det inte sen blir det bara bättre å bättre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-14 21:42
jo just där följer vista med.. men går ju köpa utan på andra ställe eller beg.

okej okej.. så de är lite delad åsikt om de här alltså? självklart blir ju vista bättre o bättre.. och tror ju inte dom släpper en sämre windows version direkt.. men vet inte om de xp är de säkraste kortet endå.. :)
vafan.. skit i de du!

2007-11-14 21:44
där har du ju dubbelkärning processor som någon sa något om.

kör på den där, den kommer funka bra med vista.
 i get more pussy then panty!

2007-11-14 23:35
Det dära med buggar , program funkar inte lala är bara överdramatiserat av media för att microsoft ska verka att dom släppt en flopp..  Jag har kört Vista nu sen i februari och har inte haft problem med varken nått spel program eller något annat.. enda som har hänt är vanliga internet slutat fungera max 1 gång per månad. Jag har inte heller instalerat nått antivirus program eller något annat program för säkerhet och har inte haft ett virus eller spyware sen jag köpte den.

Med XP innan så var dessa problem dagliga nästan. Har du dubbelkärnig och 2gig ram minst så kommer de rulla på utmärkt.
Kör vista o lyssna inte på dina kompisar eller andra som inte vill släppa XP än. Vista är bättre på alla punkter jag kan komma på.

Allting funkar, allt från Utorrent till flstudio,photshop,spel o allt som de kan vara.

2007-11-15 09:11
Vill man vara på säkra sidan så kan man ju byta till Vista i samband med att en service pack släpps. Då e ju de största felen iaf reparerade... antagligen
"Whatever doesn't kill you simply makes you... stranger. "

2007-11-15 10:17
beatz att köra vista utan antivirus program känns ju ganska dumt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2007-11-15 11:17
jag har beställt en ny dator, men jag beställde xp ist för vista. uppgraderar när dom rättat till det mesta ist.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2007-11-15 13:47
Ska du ha den senaste high-end datorn med senaste graffekortet etc så ska du definitivt ha vista eftersom xp är på tok föråldrat på området. Speltillverkare optimerar spel efter vistas dx10. Även hårdvarutillverkarna lägger ner mycket krut på att fixa fram optimala drivrutiner till vista för all hårdvara. 

I bury those cockroaches

2007-11-15 14:48
catlow X11 ganska få spel optimerar efter vista, då majoriteten av användarna kör vista. Och den där du tittat på skulle jag definitivt köra XP på

2007-11-15 16:27
Lebanner P22  vet inte hur de låter men jag har inte haft något problem sen i februari som sagt..så jag har aldrig blivit tvingad o fixa antivirus

2007-11-15 18:37
hehe alla säger olika :P

men kan man köra sina gamla spel på vista då? har tex Dod och lite sånna spel.. går att instalera utan problem eller?
vafan.. skit i de du!

2007-11-15 18:40
jo, det borde gå, kolla lite siffror bara:

http://www.tomshardware.com/2007/01/29/xp-vs-vista/page4.html

2007-11-15 19:41
xp är på tok föråldrat på området.

Med tanke att det kommer dröja ett par år innan utvecklare lärt sig implementera DX10 på ett sätt som gör att det faktiskt är märkbart bättre/snyggare än DX9 så är det där mest bs.

I övrigt är XP lugnt skönare än Vista, som mest verkar dra onödiga resurser till att bara hålla datorn igång typ.

En som annars har en del att säga om säkerheten i Vista är Bruce Schneier (grym & erkänd säkerhetsexpert).

DRM in Windows Vista

Windows Vista includes an array of "features" that you don't want. These features will make your computer less reliable and less secure. They'll make your computer less stable and run slower. They will cause technical support problems. They may even require you to upgrade some of your peripheral hardware and existing software. And these features won't do anything useful. In fact, they're working against you. They're digital rights management (DRM) features built into Vista at the behest of the entertainment industry.

And you don't get to refuse them.

XP har även det DRM inbyggt i sig, men inte på samma nivå som Vista.

It's only gay if balls are touching

2007-11-15 19:49
Ifall du hade tänkt köra Aero, får du tyvärr även räkna med sämre batteritid.

2007-11-15 20:03
R-O-BeatZ P17   Att inte köra med virus program är inte så bra. Hur vet du att du inte haft ngt problem med virus om du inte har ngt AV som kan säga till?

Alla virus visar sig ju inte i aslångsam dator etc.
Vista har en bra brandvägg inbyggd å en liknande ad-aware klient men inget AV såvitt jag vet.

Du har nog heller inte haft virus sen feb men jag har ju bälte i bilen även om jag aldrig krockat!:D

2007-11-15 21:39
Jag har iofs bara kört Vista i två veckor men är inte särskilt imponerad.

Förstår inte riktigt vad de stora fördelarna är. Visst är det lite snyggare än XP om jag kör med Aero och möjligtvis lite säkrare, men det tar längre tid att boota Vista på min laptop (c2d 2,0GHz med 2GB RAM) än det tar att boota XP på min gamla stationära (P4 2,66GHz, 512MB RAM).

Nä, när jag får lite tid över tänker jag formatera och slänga in Ubuntu istället.
mensvärk är livets krydda.

2007-11-15 21:45
Ubuntu är grymt nice. Har nyss testat det i skolan!
Jag har hört mkt på sweclockers att folk kan via vista boota på 20sekunder etc men inget man ser bland vanliga människor. Vad gör dom? strippar ner det till max?

2007-11-15 22:39
Några 20 sekunder har jag inte varit i närheten av, borde iofs testa att slå av så många funktioner jag kan.

Ubuntu är jävligt schysst ja, pakethanteraren är väldigt smidig och allt känns snabbt och stabilt. Försökte köra det på min gamla stationära men min backup-hdd ville inte funka med ntfs3g och drivrutinerna till mitt antika grafikkort saknades, så jag fick aldrig tv-utgången att funka.. blev tyvärr tvungen att återgå till XP :(
mensvärk är livets krydda.

2007-11-16 02:14
du har inte provat med ngn annan distro då (typ fedora)?
trots allt kan det ju vara att det är nåt i ubuntu som krånglar sig.
(fedora funkar lugnt bättre med min thinkpad x60 än ubuntu. fedora är dock lite lite meckigare att sätta upp än ubuntu om man är ny i spelet. däremot bjuder fedora på en ännu bättre pakethanterare än apt-get.. =)

2007-11-16 02:16
(cue distwars =)

2007-11-16 16:43
dumpa båda och skaffa mac..
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"
Skivsamlare

2007-11-16 17:46
jag fattar nada av era ord nu alltså :(
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss