I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-11-11 15:17

mandrake(linux).

Tänkte börja med Mandriva istället för windows nu när jag ska formatera min dator i veckan..

Så jag hade lite frågor eftersom jag inte är van vid linux..

Hur går man tillväga för att installera det när windows är bortaget?, är det bara bränna ut och skicka in så installerar det automatiskt?

Och iom att jag har Ipod, vad finns det för program som fungerar som itunes?

2007-11-11 16:10
får jag fråga varför du just väljer mandrake ? :)
Niceness!

2007-11-11 16:23
För att det är enkelt?

2007-11-11 16:46
om du vill ha användvänligt så rekomenderar jag ubuntu , det är kanoners :)
Niceness!

2007-11-11 16:53
Ubuntu är fina grejer det, speciellt om man testar Linux för första gången.

Och för att svara på frågan: ja, det är bara bränna och stoppa i skivan. Vet inte hur det är med andra distar, men med Ubuntu så är det en livecd med installation. Dvs. du stoppar in skivan och startar datorn så kan du kolla runt innan du installerar (du installerar sedan via en ikon på skrivbordet, väldigt enkelt). Det finns givetvis livecds till andra distar, men vet inte om det är på samma skiva som installationen.

2007-11-11 17:00
som skillz säger så skulle jag rekomendera dig att använda ubuntu om det du är en first-timer.

ubuntu kommer med gnome och vad jag vet så kan det inte bli mer användarvänligt än med gnome.

har ingen tidigare erfarenhet av mandrake så jag ska inte smutskasta det men jag kör själv ubuntu och jag är fast för det. skulle tippa på att skillz kunskaper inom linux är lite vassare än vad mina är so trust hes words.
Niceness!

2007-11-11 17:03
Hehe, mina kunskaper är faktiskt inte så heta. Bara suttit i Ubuntu i typ 2-3 månader, max. Men jag är helt fast. Att gå tillbaka till Windows finns inte ens för mig, ALDRIG igen :D

2007-11-11 17:04
Och om du nu väljer att börja med Ubuntu så kan jag rekomendera http://ubuntu-se.org/forum. Ett bra svenskt forum :)

2007-11-11 17:50
Instämmer med föregående talare, Ubuntu är helt klart en bra första-dist. Och samma här, har inte heller kört Mandriva.
It's only gay if balls are touching

2007-11-11 17:55

såg en sida för ubuntu och funderade lite på om det funkar om  man har windows vista. och om så. måste man formatera datorn för o få ubuntu o funka då.? eller funkar det bara för mac datorer`?

fuck you and have a nice day sucker

2007-11-11 18:05
skillz: Tackar!, Du vet inte om det finns nått itunes liknande till ubuntu? Behöver ju det till min ipod..

2007-11-11 18:09
Nope, tyvärr. Har ingen ipod och därför inte heller något sånt program. Men det borde väl finnas tycker man.

2007-11-11 18:11
Efter en snabb sökning på getdeb hittade jag Hipo, vet inte om det är något sånt du söker?

2007-11-11 18:13
Eller kanske Rhythmbox?

2007-11-11 18:15
Annars kanske denna tråd kan vara till hjälp.

Blev många inlägg från min sida nu, men men ;)

2007-11-11 19:31
annars kan man väl köra itunes genom wine ? eller är jag ute å cyklar ?
Niceness!

2007-11-11 19:48
Jo, det borde väl funka. Fast vissa program buggar rätt rejält, men finns det inget annat bra liknande program så borde det väl gå :)

2007-11-12 07:09
Nöjd P22

Lyssna inte på Ubuntu fanboys Ubuntu har faktiskt krångliga och konstiga problem speciellt med skärmar. Jag hade kört på Mandriva om jag var du, mandriva har dessutom Amarok som är en perfekt Itunes klon :)

Alternativet är PCLinuxOS som blivit framröstat som mest användar vänliga distro av diverse tidningar.

PCLINUXOS
Omae wa jowai

2007-11-12 07:26
RedmoonShinobi: Vad snackar du om? Amarok funkar precis lika bra i Ubuntu.

2007-11-12 11:04
Mandriva är minst lika enkelt som ubuntu.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-12 12:14
skillz P18

har jag sagt att det inte funkar? nej men det kommer inte precis som stadard spelare eller hur... jag har ubuntu installerat på 2 datorer o vet mycket väl om det mesta... men kan inte alla ubuntu fanboys sluta upp med tjatet om att ubuntu e en bra nybörjar distro? Det finns fortfarande mängder med problem speciellt för en ex-windows användare... nej Mandriva, PCLinuxOS eller kanske till o med Mint som e Ubuntu done right när det gäller nybörjare...

Omae wa jowai

2007-11-12 15:36
RedmoonShinobi: Nej, men det lät så. Och som sagt så sa jag att jag LÄST att Ubuntu är den bästa för nybörjare, och eftersom jag inte testat så mycket annat så kan jag inte tala för egen erfarenhet. Men jag tycker inte att det är några som helst problem med Ubuntu.

2007-11-12 20:59
skillz P18

Jag har inte hoppat på dig personligen men jag fattar inte varför ni börjar tipsa honom om andra distar innan han ens kommit in i den han fastnat för.

Att du inte haft problem (än..) betyder inte att andra inte kommer ha det. Ubuntu är inte tillräckligt stabilt för nybörjare tyvärr. Det är en bra distro. Ubuntu blir slaget med hästlängder av Mandriva och PCLinuxOS när det gäller användarvänlighet både i distron och på forumen.
Omae wa jowai

2007-11-12 21:02
Innan han ens kommit in i den? Han har inte ens installerat den. Kan inte se varför det skulle vara fel att tipsa om något som jag tycker är bra.

Jag tycker det bara är löjligt att utgå ifrån att man får problem med Ubuntu. Jag har ett flertal kompisar som inte heller haft några problem, och som använt Ubuntu i flera år. Jag tycker att Ubuntu är utmärkt för nybörjare och kan inte tänka mig att det kan vara med användarvänligt. Vad är det som t.ex. Mandriva har, som inte Ubuntu har som gör det så användarvänligt?

2007-11-12 21:08
skillz P18

Mandriva har

-Control center som slår Ubuntus
-Bättre hardware support (Ubuntu e dock bra på laptops)
-Inte speciellt många konstiga skärmproblem som rapporteras in dagligen hos ubuntu.
-Bättre community för nybörjare. (Ubuntus community har alldeles för många fanboys och arrganta nördsnobbar)
-KDE e bättre nybörjarmässigt än Gnome.
-Av någon anledning så verkar dependencies skötas väldigt dåligt i Feisty vet inte hur det är med Gutsy.

Jag tycker båda e bra dock och använder ubuntu själv men nybörjar vänligt är det inte. Inte än iaf.
Omae wa jowai

2007-11-12 21:27
Ska jag vara ärlig är du den första jag hör som säger att Ubuntu inte är användarvänligt. Du verkar kunna din sak, och ska inte säga emot att Mandriva är användarvänligare, jag har bara svårt att tänka mig det. Skärmproblem har jag iofs haft, men det tror jag snarare beror på att grafikkortet är stekt. Jag har aldrig gillat KDE, fult och oskönt enligt mitt tycke. Efter att ha testat OB gillar jag iofs inte gnome heller :)

En sak jag även kom att tänka på nu, måste det verkligen vara så mycket användarvänligare än Ubuntu? Jag menar, Ubuntu är väldigt enkelt, tycker man att det är krångligt kanske inte Linux är något man bör köra.

2007-11-12 23:37
skillz P18

Jag håller defenitivt med dig att det kanske inte är så jättekrångligt för oss som har hunnit bli ganska vana... men jag kommer ihåg när jag satte mig ner framför gnome desktop för första gången och man kände sig ganska lost... Ubuntu e inte krångligt när man väl lärt sig var allt e och om man slipper problem... men i mitt tycke slår både PCLOS o Mandriva det och dem två e perfekta inkörsportar till linux :D
Omae wa jowai

2007-11-12 23:42
Jag är faktiskt fortfarande ganska ny, men jag tror jag missförstog dig först. Hehe. Aja, nu ska jag sluta förstöra tråden :)

2007-11-13 18:37
RedmoonShinobi X1
Tack för alla svar iaf.

Men efter man har formaterat datorn så det vara sätt i en Cd(livecd) med Mandrake bränt på.. Så startar installationen av sig själv?

2007-11-13 19:36
Nöjd P22

Mandriva installeras oftast likadant som XP... dvs ett installationsprogram startar och sen kommer det en massa instruktioner. Mitt tips är att söka på "Howto install mandriva" på google så får du massor med info om hur du ska gå tillväga :)
Omae wa jowai

2007-11-13 23:30
RedmoonShinobi: Du som verkar kunna det här, vet du om alla distar har lika dåligt stöd för ati som Ubuntu?

2007-11-14 10:18
skillz P18

Ja, mer eller mindre så har dom det. Men det ska tydligen bli bättre.
Omae wa jowai

2007-11-14 17:06
Okej. Tack.

2007-11-14 17:12
Eh. KDE lättare & mer användarvänligt än Gnome? Möjligen om man är van vid Windows XP =)

Gnome är lugnt den mest användarvänliga wm jag kört. Möjligen att OSX' är bättre/lättare/smidigare, men det är väl kanske hugget som stucket?
It's only gay if balls are touching

2007-11-14 21:27
Kupo P27

Nu menade jag givetvis för en windowmigrerare :)
Omae wa jowai