I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vrida bilder i Photoshop?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2007-11-08 17:08

Vrida bilder i Photoshop?

Ok det här är lite dåligt av mig det erkänner jag men jag skulle verkligen behöva använda mig av en sån här funktion och jag kan inte hitta några tutor eller guider på området.


Det jag i princip vill göra är att ta en bild och kunna "vrida och bända" den efter behag.

Ett exempel. låt oss säga att vi jobbar på en bild som har en mittpunkt, vi utgår ifrån och den är mitt på papperet.
Om vi gör ett rum av det hela så använder vi ju oss av den genom att dra ett kryss över papperet där punkten är där linjerna korsas. Ja alla har säkert gjort sånt här på bildlektionerna i 7:an eller nått så jag tror ni hajjar principen.

Om jag nu har en platt bild som jag vill låta påverkas av mittpunkten. Vi går tillbaka till det där rummet jag pratade om innan och så tänker vi oss att jag vill ha en.... affisch på ena väggen? Problemet är att affischen är ritad rakt framifrån, hur bär jag mig åt för att vrida den så den passar in i perspektivet?

Vet att Word har en sån funktion man kan använda sig av på överskrifter men det lär vara lite svårare att göra en sån för bilder kan jag tänkta mig.


Jag vet inte ens om det ens finns ett sånt här tool/funktion men det skulle vara väldigt väldigt bra och tidssparande för mig om det fanns. Visserligen kan jag tänkte mig att bilderna borde bli rätt smetiga eftersom Photoshops resize tool inte är det bästa och det är ju lite samma princip.


Om funktionenen finns i något annat program? Var inte blyga utan berätta det för mig då.

Tack på förhand och ledsen för det säkerligen dåliga och snedskrivna exemplet har lite ont om tid så jag hinner inte slipa inlägget.