I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ljud till TV:n från datorn? (DVI>HDMI, LCD TV)

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2007-10-27 18:22

Ljud till TV:n från datorn? (DVI>HDMI, LCD TV)

Sånna här trådar finns det säkert massor, men jag har sökt och jag hittar inget som stämmer in på mina frågor. Har haft dator till TV förut, men då körde jag bara med TV-ut och ljudkablar in i scarten.

Nu har jag en ny fin Samsung M86 och kör med DVI>HDMI kabel

Finns en hel del högtalar uttag där bak, och jag förstår inte så mycket av dem. Laddar upp en bild så jag enklare kan förklara. Har läst i intruktionsboken om uttagen, men jag förstår ändå inte riktigt 100%.

Såhär ser det ut;



Att HDMI ingång 2 och "DVI IN (HDMI 2)" hör ihop, så mycket fattar jag ju av att läsa instruktionsboken iaf.

"- When using HDMI/DVI cable connection, it is only possible from the HDMI 2 termnial. You should use the DVI-to-HDMI cable or DVI-HDMI Adapter for the connection, and the "R - AUDIO - L" terminal on DVI för sound output"

"The external device that support lower versioned HDMI mode may not implement sound output for the TV with the latest HDMI version (HDMI 1.3).
In this case, connect to HDMI IN 2 and DVI IN (HDMI 2) "R - AUDIO - L" on the back panel of the TV.
"

Jag kör DVI/HDMI kabeln i HDMI 2 på TV:n. Men vad exakt menar dem? Om jag kopplar en ljudkabel mellan datorns ljudkort och "DVI IN (HDMI 2)" på TV:n, får jag då datorns ljud när jag klickar in HDMI 2 som källa på TV:n?

En annan grej jag kan passa på att fråga..

Om jag ska koppla in ett par datorhögtalare i TV:n, tjänar jag då något på att koppla in dem där bak i TV:n istället för att koppla in dem i hörlursuttaget?

Om så; var ska jag koppla in dem? Audio out?