I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Datorn kraschar - cpu överhettad

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-09-21 15:42

Datorn kraschar - cpu överhettad

Ja... som rubriken säger kraschar datorn väldigt ofta. Oftast när jag kör flera program, t ex spelar spel eller laddar ner film. Har SpeedFan på och temperaturen ligger nu, när jag inte alls kör många program,  på 80 grader. Vid hög belastning (spel etc) överskrider temperaturen 100 grader...!

Så vad ska jag göra för att få ner temperaturen?! Kan det vara för dammigt och i så fall; hur tar jag enklast bort dammet? Eller behövs det ny kylpasta? Jag är väldigt orolig för min stackars burk. Hjälp tack!

2007-09-21 15:45
Med temeraturen syftar jag på cpu:n...

2007-09-21 16:04
Tror att det är fixat nu. Var jävligt dammigt så fläkten fungerade inte.  Nu ligger tempen på 55 grader.

2007-09-21 18:13
Vad har du för CPUkylare i dagsläget? Kanske måste slänga på något fläskigare eller bara se till att få bättre luftgenomströmning i chassit.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-21 19:21
Kylare? Ingen aning. Har inte bytt eller så, har den man fick med till Inter Pentium 4 3,2 GHz...
Bör nog satsa på en fläkt i chassit, det mesta var väldigt dammigt. Måste medge att jag inte är ett datorsnille så vet inte riktigt hur man kopplar in en ny fläkt. Men det blir min lilla uppgift att ta reda på!

Cheers

2007-09-21 19:45
Damma  ur datorn, helt & hållet, sen bör du möjligen slänga på ny kylpasta, för HJÄLPER mer än man tror :)

Mer vet jag inte!
be the change