I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det brann i min dator

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2007-09-12 22:32

Det brann i min dator

Jag satt och formatera igång en burk med några år på nacken, inte helt usel men inget att hänga i granen heller direkt. Men bättre än laptopen jag använt senaste året rent prestandamässigt.

Till den tänkte jag ha min ögonsten, min 160gig externa HP Personal Media Drive H160. En rätt simpel sak, strömkabel+usb 2.0 sladd. Problemet med den burken jag försöker styra upp nu, den stationära som den kallas i resten av texten är att den bara har usb 1.1. Därför hade jag fixat en sån usb 2.0 dubbelportad liten rackare som ja skruva fast där bak och koppla in i usb-headeringången på moderkortet.

När ja koppla in min externa hd igenom den så fungerade det. fast datorn sa att den inte gick för full hastighet, antar nu att datorn enbart stödjer 1.1-farten.

Men eftersom ja gärna vill ha usb 2.0-fart på hd'n ja tankar allting till och spelar upp all media ifrån så satt ja o provade olika kombos.

Det var när jag kopplade usb-racken in i PCI kortet med firewireingångar på baksidan. Det gjorde jag för fronten har 2 usbingångar samt en firewire. Så logiskt tänkte jag att om ja byter ut den kabeln mot den till "racket" ja skruvat fast så borde det funka..

Det som händer är att när jag startat om datorn och slår på den externa hd'n så brinner nått på firewire pci-kortet och datorn agerar som om jag kopplat ur den externa hd'n.

Nu har jag testat samtliga usbingångar på datorn både med den externa hd'n och mitt usb-tangentbord, med samma resultat: tangentbordet och usbportarna fungerar utmärkt, men så fort jag kopplar in den externa hd'n så händer det inte ett smack.

Att något är fel har jag listat ut, men är det rent teoretiskt möjligt att ja bränt usb-anslutningen i min externa hd eller kan det vara så att endast kabeln är förbrukad? för det brann trots allt på pci-kortet(som inte funkar) och inte i min hårddisk, luktar inte ens bränt där. Hade vart gött att veta innan ja knallar iväg och köper mig en ny kabel eller slänger hårddisken och 150gb musik ur fönstret..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.