I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

enkelt (?) php-problem?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-09-10 16:36

enkelt (?) php-problem?

hej jag håller på och kodar lite igen för första gången på rätt länge, och naturligtvis stöter jag på ett problem direkt.

jag har en klass för en kalender som ser ut såhär

den heter class.Calendar.php

och inkluderas med följande kod:

include("class.Calendar.php");

// Construct a calendar to show the current month
  $cale = new Calendar;
  echo $cale->getCurrentMonthView();

detta funkar fint på en onlineserver jag har som kör php version 4.4.7, men på min lokala server kör jag php version 5.2.4 och där går det inte alls?

är det nån extra säkerhetsgrej i php5 eller varför vill det sig inte?

Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2007-09-10 16:39
Vad får du för felmeddelande?
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2007-09-10 16:52
bra fråga det borde jag naturlitvis skrivit med det också..

först kommer en text som är större delen av klassen

" dayNames; } /* Set the array of strings used to label the days of the week. This array must contain seven elements, one for each day of the week. The first entry in this array represents Sunday. */ function setDayNames($names) { $this->dayNames = $names; } /* Get the array of strings used to label the months of the year. This array contains twelve elements, one for each month of the year. The first entry in this array represents January. */ function getMonthNames() { return $this->monthNames; } /* Set the array of strings used to label the months of the year. This array must contain twelve elements, one for each month of the year. The first entry in this array represents January. */"... men mycket längre.

den får jag även när jag kör kör class.Calendar.php, på lokalaservern. och på slutet står det:
Fatal error: Class 'Calendar' not found in D:\wamp\www\cal.php on line 23

kör jag class.Calendar.php på webbhotellet så kommer det inte upp någonting.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2007-09-10 16:59
class.Calendar.php ska du ju aldrig anropa direkt från webbläsaren, utan bara från scriptet.

Vad står det när du försöker köra den "riktiga" php-filen? Alltså filen som inkluderar klassen.

2007-09-10 19:49
etna: nej naturligtvis skall man ine det, men jag var tvungen att se hur den reagerade...

som jag skrev innan är det en massa delar ur koden för klassen

och på slutet:
Fatal error: Class 'Calendar' not found in D:\wamp\www\cal.php on line 23

2007-09-10 20:30
Ah okej, missuppfattade lite.

Har testat koden på mitt webhotell och där funkar det som det ska, dock kör dom bara 4.4.4, så det är antagligen nåt med 5an som är problemet. Jag brukar inte köra objektorienterad php så det är inte min starka sida direkt, men det hände ju rätt mycket med OO mellan 4an och 5an.

2007-09-10 20:31
nu kör jag min lokala server online, så du/ni kan se exakt vad som händer...

http://83.233.80.180/cal.php

2007-09-10 21:15
funkar ju? :)

2007-09-10 21:19
yes jag fick det att funka efter lite pill. berodde på att klassen inleddes med kort öppning (<?) och filen som inkluderade den med lång (<?php)...

2007-09-10 21:22
har inte tillgång till php5 atm, men konstruktornamnet för php5 är _construct, inte klassnamnet som det är i php4. Sen bör du deklarera klassvariablerna som private $variabelnamn
There are no stupid questions, just stupid people - Mr. Garrison