I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den perfekta laptopen

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-09-09 16:53

Den perfekta laptopen

Min pappa ska köpa en laptop men ingen av oss är så duktig på datorfronten.

Han har väl inte så jättehöga krav men han håller mycket på med musik och vill kunna spela in med sin gitarr, bas och sång. Jag vet inte vad som krävs för det om det är en mixer man kopplar in i mikrofoningången eller om det är ett speciellt ljudkort man måste ha. Hur som helst är det ett krav att det ska gå. Eftersom hans syn inte är så bra måste skärmen åtminstone vara 15,4”.

Han hade tänkt sig något i prisklassen 6000 – 7000kr (helst billigare om det finns).

Finns det några vänliga själar på whoa som kan hjälpa oss att hitta denna laptop?

2007-09-09 17:20
Om han ska pyssla med musik skulle han väl egentligen ha en mac... men annars är det väl bara att köpa en random dator.
"People are always like; 'Why you never smile in pictures?
Cause there aint that much to smile about, I'm dead serious about this."
- Papoose

2007-09-09 17:31
pappa_påse

Han vill inte ha en mac, sen är det väl svårt att hitta en i vår prisklass också. Vad är det som behövs för att spela in musik då? Bara en mikrofoningång?

2007-09-09 17:56

obs! jag är inte asbra på sånt här men iaf:

spela in musik har jag faktiskt ingen erfarenhet av men ett bra ljudkort låter väl ganska troligt att det behövs, antagligen med bättre ingångar än vanlig 3,5mm, typ komposit.

vidare är väl ramminnet ganska viktigt då mycket information strömmar rakt in, jag skulle säga minst 1024mb, gärna mer.

hårddiskplats brukar ju inte vara något större problem nu för tiden när alla datorer levereras med sanslöst stora hårddiskar, dessutom kan man ju alltid bränna ut saker och ting och dvd-brännare är ju standard numera.

problemet är väl dock att båda dom två första sakerna kostar en del. ni får se er omkring!

personligen skulle jag aldrig köpa en acer, dom är ofta billiga men har en tendens att vara jävligt jobbiga att ha att göra med

vadå? jag dyster?

2007-09-09 18:15
greggan
Tack så mycket!

Är det någon som kan bekräfta eller dementera det greggan säger om ljudkortet etc?

Är fortfarande öppen för förslag!

2007-09-11 15:08
upp då

2007-09-11 15:15
För att spela in musik måste du ha en mixer eller pre-amp, d.v.s. förstärkare. Hädanefter måste du ha ett bra ljudkort, för annars blir det skit. Ett så pass bra ljudkort har jag aldrig sett på en laptop, så antingen får du köra på ett extern ljudkort eller köpa en stationär.

Men ja, du kommer inte klara dig på 7000 kronor om du ska köpa en laptop som klarar av inspelning av musik... Möjligtvis en stationär, men inte en laptop.

2007-09-11 16:51
Jag vågar påstå att varje dator i dagens läge (i den prisklassen) håller för inspelning, men tyngden ligger ju självklart i hur MYCKET han kräver av datorn. Jag antar att det är ett par spår med lite basic effekter åt gången? Isåfall ska det inte vara några problem. Köper ni ett extern usb/firewire ljudkort också så belastar inspelningen datorn ännu mindre.

Det som kostar pengar är mikrofon, ljudkort, mixer... men det har han kanske redan?

2007-09-11 17:02
vilken nyare laptop som helst PLUS ett ljudkort!
Alltså, de inbyggda varianterna kan man räkna bort.

den externa varianten som är byggd för musikinspelning kopplar man in via usb eller firewire. Många av dessa har inbyggd preamp (behövs för mic och instrument som inte har hög output), finns i nästan alla prisklasser i musik(instrument)-affärer.

MEN: Åtminstone 1GB ram. firewireport kan också vara bra då det finns fler och billigare ljudkort som bara går via firewire.