I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svartvit bild med s-videosladd

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2007-09-04 18:15

Svartvit bild med s-videosladd

Jag använder en s-videokabel från datorn till TVn (kallar den TV 1), och allt har funkat utmärkt ända sedan januari. Jag har alltid haft den i AV 2 uttaget för om den är i AV 1 så är bilden svartvitt. Sladden måste vara ikopplad vid uppstarten av datorn, och en dag så funkade det inte, den andra skärmen fanns inte (använder DualWiew), så då gick jag in i Nvidia-kontrollpanelen och försökte ställa in det i alla fall, men jag fick ändå starta om den en gång till för att det skulle funka. Men, och detta är mitt nuvarande problem, när jag kontrollerade att det var som det skulle på TVn (TV 1) så var bilden svartvit och det är den fortfarande. Jag började genast testa olika lösningar för att se var problemet verkade finnas och det var då det blev riktigt förvirrande.
Jag testade sladden i andra TVn (kallar denTV 2) och den funkade precis som vanligt. Konstigt var att i TVn (TV 2) så hade en ny funktion dykt upp i menyn bland färg, kontrast, skärpa och ljus helt plötsligt. "Tint" hette den och jag har aldrig sett den förr.
Alltså finns felet inte i sladden eller i datorn. Men när jag sedan startade om datorn och kollade på uppstarten i TV 1 så är allt i färg. 8 series extreme och Windows XP och allt vad det nu står är precis som vanligt men när den kommer till skrivbordet så är det ingen färg och om jag startar nåt program så är det inte heller i färg.
Alltså verkar det inte vara fel på sladden eller TV 1 och datorn funkar ju tillsammans med TV 2. Jag har dessutom uppdaterat grafikkortets drivers. Och det där med tint-funktionen var ju bara allmänt skitkonstigt och förvirrande.

Hursomhelst så är min slutsats att jag måste ha råkat ändra på någon inställning i datorn men vad?

Vet att inlägget blev långt och trassligt men hoppas att man förstår allt.