I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ta bort post (php/mysql)

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-08-27 16:04

Ta bort post (php/mysql)

Alltså... har pillat mig blodig nu ett tag.

Syftet är att ta bort en post ur min MySQL databas.

som har har det nu så är det 2 sidor:

nyheter.php - Som radar upp befintliga nyhter. Samt en länk för att ta bort nyheten( echo "<a href='delete_nyhet.php?".$row."' target='_blank'>Ta bort</a>"; ) Ja den fixar så att länken blir "delete_nyheter.php?1".

delete_nyheter.php - Där jag tänkt anropa NyhetsID och genom SQL ta bort det från databasen.

Men det funkar fan inte.

Finns det nått enkelt sätt att plocka bort poster ur databasen genom ett mustryck t.ex. "Ta bort" ...

Hilfe?

"Har du druckit bärs, din jävla bäver?"

2007-08-27 16:56
Det är nog här jag tror att det är dags att visa delete_nyheter.php för oss.. Annars är det svårt att veta vad som är fel, right?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2007-08-27 17:10
det räcker inte med ".php?1" du måste ha "?ABC=1" en variabel som du definierar, annars vill den inte. du kan inte bara skicka med ett värde sådär så de e inte konstigt att du inte får det att funka
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-08-27 17:58
Precis, du måste veta på vilken get-variabel du ska hämta från. kör delete_nyhet.php?id=X t.ex., och sen bara sqlsatsen.

$id = mysql_escape_string($_GET;
mysql_query("delete from nyheter where id='$id' limit 1");
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2007-08-27 17:59
$id = mysql_escape_string($_GET); såklart..
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2007-08-27 18:06
Ahhhh thanks! delete_nyhet.php var korrekt.. va bara jag som glömt delete_nyhet.php?id= i första filen! :)

tack så mycket!

2007-08-27 18:38
misstänkte nästan det ;) skönt att du fick de å funka iaf
man blir kodblind när man sitter för länge, alltid bra med ett par nya ögon som kan kolla igenom å hitta konstigheter som inte ser ut att stämma :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-08-27 19:18

if (is_numeric($_GET))) {
     $id = $_GET;

$query = "delete from the_table where id = $id";
     mysql_query($query) or die(mysql_error());
}

tex..

vettefan om det är isnumeric eller is_numeric.. men det märker du väl

cry me a river!
--> thcrew

2007-08-27 19:19
håller verkligen med.. ibland är det lite drygt att vara ensam webdesigner på jobbet! :P

tack åter igen! Någon mod kan låsa tråden!

2007-08-27 19:20
ja, sen länkar du självklart..

echo '<a href="foo.php?del="',$row,'">Ta bort<a/>';

sådär typ,
lär göra susen..

självklart behövs mysql_connect etc men det kändes väl rätt uppenbart..
cry me a river!
--> thcrew

2007-08-27 19:21

ja, och enklast är förövrigt att hålla allt inom samma sida,

tex
foo.php för visning
foo.php?del=xx..
foo.php?edit.. etc..
du hajar nog..

cry me a river!
--> thcrew

2007-08-27 19:24
4 inlägg är bättre än tre,
det finns alltså ingen anledning att ha sidan "delete_nyheter.php",
utan du kan sköta allt via nyheter och sedan styra innehållet beroende $_GETsen..

Då du använder id bör du dessutom använda is_numeric istället, så slipper du också escapa den..
cry me a river!
--> thcrew