I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan en bildrörsskärm explodera?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2007-08-17 06:33

Kan en bildrörsskärm explodera?

Ok, nu är det såhär, min polare skaffade en ny dator för snart ett halvår sedan, plattskärmen som följde med i datorpaketet var enligt honom ett måste, eftersom bildrörsskärmar riskerar att explodera en rakt i ansiktet när man minst anar det - enligt min polare dåra.

Visst, man har ju sett på nätklipp hur folk haft sönder en och annan TV-apparat och datorskärm där effekten av en svingande slägga blir en massa rök och en mildrare "explosion" av glasskärvor osv.

Men att detta skulle ske utan större anledning och bara smälla av rakt i ansiktet på en medan man sitter framför datorn har jag aldrig hört talas om, men, å andra sidan så är min bildrörsdatorskärm säkert sju år gammal, och på senaste tiden har den av okänd anledning ibland "knakat till", och eftersom jag är så nojjig nu så brukar jag alltid flyga bakåt och ducka (bokstavligt talat).

Så, min fråga är: Kan en äldre bildrörsskärm explodera en rakt i ansiktet?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.