I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Enorma hårdvaru problem

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2007-07-27 19:08

Enorma hårdvaru problem

whoa kanske är fel plats att söka på .. Eller så är det rätt plats, jag vet inte, jag tar alla chanser jag får

Vill börja med att be om översikt med att detta är så långt, och att ni orkar läsa det ändå. Jag vill ge en utförlig beskrivning av vad som har hänt och vad som händer.

För tre veckor sen spillde jag ut cirkus en halvliter cola över mitt moderkort, rakt ner i chassit som stod snett under skrivbordet.. jag lyckades torka bort det mesta, och datorn rullade konstigt nog, på, med marginella problem.
Jag hade dock en längre tid funderat på att investera i något som skulle klara kommande SC2, crysis och UT2007, och såg detta som ett gyllene tillfälle

Nu till problemet : Jag införskaffade dessa delar från komplett :

M2N-Plus SLI Vista edition MB
AMD x2 6000+ am2 socket CPU
Ett par -- Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
Samt Windows vista home edition

Efter att på ett oskönt sätt ha bränt sönder moderkortet (misstänker jag iaf.) den första dagen, med ingen signal till bildskärmen som följd, köpte jag ett annat : M2N32-SLI Premium vista edition. Lite dyrare, lite bättre.

Och nu suger bara allt enormt mycket. skruvade ur allt, i med nya MB i chassit, på med alla komponenter, och i med samma HD, som ju hade en cleant vista på sig mer eller mindre. Startar upp och i min fantasi är jag redan ute på webben och surfar. Men jag får får en 0.3secs blåskärm följt av att datorn stänger av sig under uppstarten. Okeey tänker jag, kan ju ha nåt att göra med att det är nytt MB. Formaterar disken, börjar installera om Vista. på 97% stänger datorn ner sig. WTF liksom. Ok, testar igen. Den köttar på till 100% och under "slutför installationen" gör den exakt samma sak. Jag fortsätter pilla och trixa med lite kontakter osv ungefär 6 timmar framåt, och det längsta jag kommit då är till den lilla fina loadingrutan med gröna streck som windows har. Där dör den exakt hela tiden.

Gräver fram min gamla XP skiva och testar med den, i hopp om att kunna göra nåt från windows. Installationen flyter på och verkar gå bra, tills den återigen stänger ner sig. Testar 4 ggr till, avbryter alltid på exakt samma ställe under installationen. Köper en ny HD, samma sak händer både i vista och XP.

Tar 2 rena diskar och åker hem till en polare, där jag installerar XP på ena samt vista på andra. Med vista disken dör datorn vid exakt samma tillfälle som tidigare - under installationen, och med XP på ett liknande ställe, dvs under "loading rutan". Lyckas komma in i ´felsäkert läge med nätverk´ i XP och här sitter jag nu. Och undrar vad fan det är som händer. För jag har verkligen inte den blekaste jävla aning

Alla tips, råd, förslag, förklaringar, ideer m. m välkomnas varmt.

Only two things are infinite, the universe and trance, and I'm not sure about the former.
- Albert Einstein