I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hjälp! köpa grafikkort?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-07-19 13:16

hjälp! köpa grafikkort?

hallå!
de e så här att jagg e på jackt efter ett nytt graffik kort till burken och skulle behöva lite hjälp.
så jag har några frågor som de vore suveränt om några av er snillen där ute kunde hjälpa mig;P

1.vad skall man kolla på när man köper ett grafik kort?(bli konfunderad när ett gfore kort med 256mb kan kosta mer än ett med 512mb)

2.jag har ett intregerat kor nu som delar presstande med ram minnet, kommer den helt att sluta fungera om jag stoppar in det nya nu?

3.kanske nån som kan vara snäll och rekomendera ett bra kort till mig.

de jag vill ha grafik kortet till e att spela fly spel som kommer ut nu i höst typ Warhammer-online osv. min pris range ligger på cs 2000 kr får gärna vara billigare ;)

" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2007-07-19 13:42
8800.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-19 17:55
fällan
att dömma av det som stod där måste jag punga upp 2600 för ett shysst graffick kort, om man inte ville ha värstingen för 900 mer..

men men skulle ju kunna vänta ett tag till å spara.

annu en fråga många spel har jag för mig stödjer bara vissa kort villka e de då man skall sattsa på och hur ser man hur snabba dom e i beskrivningen? e de bitarna eller mhz jag skall kolla på?

sry för att jag e lite villsen i data djungeln..

2007-07-20 08:47
Vad har du för övrigt komponenter i datorn? Det är dumt att köpa nytt grafikkort för 2600kr om:
1. Kortet inte passar i datorn.
2. Resten av datorn inte kan matcha grafikkortet. Har du en långsam processor så kan inte grafikkortet användas fullt ut och det är lika bra att köpa ett billigare kort.

Att kort som har 512mb kostar mindre än de som har 256mb ibland finns det goda skäl till. Folk, inklusive dig själv, antar att mer minne betyder bättre kort, vilket är jättefel. Billiga kort med mycket minne är billigare för att minnena är långsammare och för att kortet överlag inte är något att hurra för, men man vill sälja ändå. Vilket ju funkar då rätt många just uppfattar mängden minne som avgörande för hur bra kortet är.
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2007-07-20 13:32
gurra

tack för minnes förklaringen tror jag hajjar lite hur de funkar, men om de e så va e det då man skall kolla efter med tanke på snabbheten, och ja. du har helt rätt jag trodde att mb hade med det att göra^^

min dator e en 3.2 ghz (?) med 1gig ram (skall uppgradera) finns de nått sätt att se om m grafik kortet lirar med datorn då?

2007-07-20 16:26
vilken plattform har du?

2007-07-20 16:44

Köp ett Direct X 10 kort om du ändå ska köpa i spel syfte för dom flesta spelen efter 07 kommer vara med direct x.. Dom kostar en del tror den billigaste i serien ligger lite över 3000kr. Men varför ska du köpa ett kort som i stortsett blir oanvändbart inom ett år?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-20 17:10
Köp något i 8800 serien, ganska billiga och stöd för directx 10

2007-07-20 17:24
N_got

Jag skulle nog inte köpa ett kort i 8800 serien då ati nyligen släpt sina Dx 10 kort och det rykas om ett priskrig..

2007-07-21 02:06

jeffi så din plan skulle altså vara att avakta lite?

en fråga till om de nu e så att man tjackar ett dx 10 kort måste man instalera nått själv eller sköter kortet de?

2007-07-21 11:16
Jag rekomenderar x1950pro, billigt och funkar att spela dom flesta av dagens spel om du inte kör hög upplösning, kör du 1600+ upplösning tycker jag du ska satsa på nåt kort ur 8800serien!
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-07-22 15:01
Låter vettigt. Processorn är nog för klen för att vara spännande i DX10-spel sen ändå, så X1950Pro eller 79X0GT/GS är de korten du ska kika på. Om du har PCI-e det vill säga.

2007-07-22 19:00
Gurra
PCI-e? har de något med skärmen att göra?

Hock
sitter på en 3.2 proccesor så du menar att de e för klent? men e de inte smart att sattsa på något kort för framtiden oxså? dx 10 känns ju som next gen lite eller?

2007-07-22 19:43
PhatSniper P22
Ähh de ska nog funka bra!
Dx10 är inget att tänka på än, och när det väl kommer dx10 spel så får man nog uppdatera datorn igen, och sen måste man byta till vista..

2007-07-22 23:31
Pci express är ett utagg på moderkorten. Kolla din manual lr på nätet om din dator har pciexpress

2007-07-23 03:29
eller öppna och kolla, brukar sitta överst av kortplatserna, något längre än standard pci kontakt

2007-07-23 17:40
johnny
måste iof säga att jag inte har någon annin om hur en standard kontakt ser ut;S

Lebanner
tack skall undersökas så fort jag kommer hem från jobbet.

2007-07-23 19:05
Din processor är för långsam för att kunna utnyttja kraften i ett DX10-kort som klarar framtida spel.

2007-07-23 19:44
Som tidigare nämnt så är DX10-kort ibland sämre på äldre spel såsom CS medan det presterar utmärkt i t.ex. Flight Simulator där det är ett krav.

Vill du ha ett kort i dagsläget skulle jag satsa på antingen 7600GT eller X1950XT/PRO. Det är kort som ligger runt tusenlappen och ger dig bra prestanda, trots allt. Allt är relativt när det gäller grafikkort, jag lirar HL och CS ibland på skoj på ett integrerat Radeon R6 i en fyra år gammal dator. Det är ju så långt ifrån ett spelkort du kan komma, men eftersom jag inte är en gaymer så går det alldeles utmärkt. Det dummaste du kan göra är att köpa ett grafikkort för över 2500 kronor då du ändå måste ha ett nytt om ett år för att hänga med.

Du kan ha som tumregel (även om det inte alltid stämmer) att grafikkort är den enklaste produkten där du kan kolla pris mot prestanda. För varje hundralapp du plusar på får du lite bättre prestanda. Det är alltid ett helvete att välja grafikkort då det finns så många att välja på, men stirra dig inte blid på siffror som GDDR, DX10 och så vidare. Vill du jämföra kort finns det på tidigare nämt Tomshardware.se för att se skillnaden mellan olika kort i olika tester. Alla är givetvis inte listade, men de i närheten borde du hitta.

Igen, jag skulle inte lägga ut mer än 1000-1500 spänn på ett helt okej spelkort i stil med 7600GT eller 1950-korten. Ska du promt ha ett DX10-kort skulle jag satsa på NX8600GT.

Lycka till med köpet!

2007-07-24 09:25
det ryktas att dagens DX10 kort inte kommer att klara av fullt ut DX10 spel, därav löns det att vänta på att nVidia släpper sin 9 serie eller att ATi släpper sin nyareserie ifall man prompt skall ha ett DX10 kort.
om du mot allförmodan ändå vill ha ett DX10 kort så löns det att skaffa typ 8800GTX eller ultra dådessa åtminstone har en chans på DX10 fronten. 8600 är ungefär ett x1950xt eller 7900gs bara att det har DX10 implementerat i GPUn.
Jag personligen skulle skaffa x1950xt/pro eller dylikt för att det inte finns något värde (ännu) att köpa DX10 kort.
angående minnena så är det mera viktigt att ha mycket minne ifall man spelari högaupplösningar där texturerna tar mycket utrymme. här skulle jag satsa på ett 256mb GDDR3 eftersom min skärm bara klarar av 1440x900. MHz på gpun är också nästan irrelevant då pixel pipelines osv ärviktigare för grafikintensiva applikationer,ett bra exempel är;
x1300pro har en GPU på 600MHz och minnen är GDDR2 på 400MHz (effektivt 800MHz) 4 pixelpiplines

x1950pro har en gpu på 580MHz och GDDR3 på 400MHz (effektivt 1200MHz) och 12 pixelpipelines

även fast GPUn är snabbare på x1300pro så kommer skillnaderna vara stora mellan dessa två kort.

jag reserverar mej för eventuella fel, och det finns högst troligen någon som kan detta bättre än mej, jag är heller ingen gamer och är inte alltför insatt i GFX fronten.

2007-07-24 14:00
beije P19
Dock stämmer inte det du skrev, ett x1950pro kör över 8600serien!

2007-07-24 15:12
Tack! då tror jag att jag sattsar på ett billigare kort änn så länge efter som de värkar som de finns vissa fallgropar med de dyrarare.

några sista frågor bara:

villket kort av de billigare borde jag i så fall köpa?

tror ni att warhammer online kommer att kräva nått bättre en dessa?

e dom komparativa med windows vista? (de borde de iof vara)

var får jag tag på korte billigast? price runner? (bor i sthlm)

tack för all hjälp GUBBS! youre the boomb!

2007-07-24 15:23
Hock

du kan ha helt rätt :)

2007-07-25 09:35
villket kort av de billigare borde jag i så fall köpa?
Läs vad jag skrev tidigiare.
Nvidia: 7600GT
ATi: X1950Pro

tror ni att warhammer online kommer att kräva nått bättre en dessa?
Allt är relativt. För maximal upplösning och mest detaljer kommer det kräva mer.

e dom komparativa med windows vista? (de borde de iof vara)
Komparativ? Menar du kompatibel? I så fall ja, köper du ett som är tillverkat det senaste halvåret så bör du vara safe.

var får jag tag på korte billigast? price runner? (bor i sthlm)
Kolla www.prisjakt.nu och välj utifrån det. Hittar du någon butik där så go fetch, annars kan du beställa från Dustinhome eller Komplett beroende på var den är billigast.

tack för all hjälp GUBBS! youre the boomb!

2007-07-25 16:26
Sawert

Shyrre kollar uppp detta efter jobbet ikväll! du har vart till stor hjälp, TACK!

2007-07-25 18:29
Sawert P19
Lite skum rekommendation av dig tycker jag, ett 7600gt blir överkört av ett x1950pro!

Detta är det bästa kortet du kan få för dessa pengar, bra och tyst kylning också.

Vill du hellre ha nvidia så rekommenderar jag detta, lite sämre men de funkar det med, några kr billigare också.

Båda korten är riktigt prisvärda och vilken du ska välja är en smaksak!

Jag tycker det är onödigt att köpa något annat kort än något av dom alternativen jag länkade, ska man gå upp mer i pris hamnar man så nära ett 8800gts som kostar runt 2600:- så jag tycker att du ska välja ett x1950pro eller 7900gs om du inte vill lägga ut runt 2600:-

Själv har jag ett x1950pro och jag är riktigt nöjd med det, dock spelar jag bara trackmania nations:)

2007-07-25 20:30
Well... Okej, 7600GT är väl en bit under, beroende på vilket av alla man köper. 7900GS är dock inte alls så vasst, men ja, X1950Pro-kortet som du länkade är ett riktigt bra kort, så det kan han gott köra på!

2007-07-27 14:02
X1950 XT är det bästa du får under 2k enligt tomshardware.se