I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-07-12 17:08

Vista funktioner

Jag har windows vista home basic till min dator. o när jag satt på min polares dator som oxå har vista, vet dock inte vilken version. Iallafall så va hans mycket "coolare". Tex. när man öppnade mappar så förstorades dom fram tonandes om någon förstår. När man minimerade så följde hela rutan med ner.
Detta tar säkert mycket av datorns prestanda o kanske därför är avstängt hos mig. Hur hittar man dom visuella egenskaperna?

livet

2007-07-12 19:18
finns inte i home basic helt enkelt

2007-07-12 19:19
aeroglass heter det förresten. eller windows aero och flip 3d kanske hört så många olika

2007-07-12 21:49
fattigt
livet

2007-07-12 22:12
nah inte så mycket att ha ändå, drar som sagt en jävla massa resurser och den enda gång det slår en är de första gångerna man ser det, inget funktionellt värde i några av dessa pråligheter.

2007-07-13 19:54
är väl mer saker som vista home basic saknar gentemot home premium? viktigare saker tror jag..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-13 20:33
vissa versioner har väl inte media grejen?
 i get more pussy then panty!

2007-07-13 20:40
media center finns bara i ultimate och home premium heter det va?

ett jävla skitoperativ i sig. hade det inte vart för DX10 finns det ännu ingen anledning att överhuvudtaget bry sig om det. XP fungerar kalas.

2007-07-14 01:51
Klart xp fungerar kalas då det funnits i x antal år. Jag tror vista blir riktigt bra såfort alla buggar fixats å sp1 kommit!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-14 01:52
dock så är vista lite före dagens hårdvara.Såfort alla nya datorer säljs med 2gb ram som lägsta lr standard så blir vista nog kalas! Sen vill man ha prestanda så finns ju linux

2007-07-14 11:37
det känns jävligt B att använda XP idag när man har suttit på vista i ett par månader. sök funktionen i startmenyn är helt guld!

2007-07-15 11:57
lånar tråden lite..

någon som vet om det blir skillnad på att använda en svensk version av vista jämfört med en engelsk version med svenskt språkpaket som finns på windows update?

2007-07-15 12:33
du kan inte använda språktillägget till alla versioner av vista, det t ex bara till ultimate versionen.

...om du nu inte visste dvs.

2007-07-15 12:47
ok, men då funkar det...för jag vill testa ultimate x64...men får bara tag i engelsk version.
mest intresserad av vad skillnaden är mellan svenskt vista / engelskt vista m. svenskt språkpaket

2007-07-15 16:30
Lånar tråden även jag!

När jag köper ny dator nu efter sommarn så blir det antingen en core 2 duo processor lr en AM2.

Är båda dom 64bitars? Bör man då köra windows vista 64bitars för optimal prestanda. Kommer det att flyta lr kommer program att bugga för att det vista 64 å inte 32?

2007-07-15 16:39
jag har core 2 duo, men antagligen en 32 versionsvista, buisness. vilket fungerar hur bra som helst.

2007-07-15 19:56
Jo men vore inte det optimala vara 64bitars vista?

2007-07-16 19:22
Nja. Jag körde 64-bitsversionen av Windows Vista (på en C2D, så ja det är en 64-bitsprocessor) och det största problemet är - dock precis som med XP64 - att hitta drivrutiner till ett 64-bitsoperativsystem. Största anledningen att köra XP64 är väl att vanlig Windows XP inte klarar av mer än 3GB ram vilket samtliga Vistaversioner gör. Tror att Home Basic som klarar minst klarar 8GB vilket man borde klara sig på ett litet tag till i alla fall. Det är ju bara bökigt att det ska ta tid att få en skrivare att fungera.

Om man vill kröa 64-bitsversionen av Vista så bör man ha koll på exakt vilka program man skall använda, vilken hårdvara man har och dubbelkolla så att det finns drivrutiner och stöd för samtlig hård- och mjukvara.

Huruvida man märker någon skillnad ska jag låta vara osagt och lämnar det med "det är en mätbar, men ej märkbar skillnad".

Visst, är man sugen så är det väl lika bra för nu när alla dagens processorer (som är något att ha) är 64-bitsprocessorer kommer drivrutiner att droppa som mogna äpplen eftersom att ett företag som inte har stöd för sina produkter i det mest använda operativsystemet inte kommer att överleva.

2007-07-16 22:00
Ok! tackar för ett så utförligt svar.

Men det jag var mest rädd för var även minnes mängden men om samtliga vista klarar mer än 3gb så verkar det vara lugnt. Dock så hörde jag ngn här i forumet säga att alla 32bitars operativ inte klarade mer än 3gb så därför jag kände mig tvingad å köra ngt 64bitars

2007-07-16 22:19
Har 2gb Ram+Vista home premium, och Aero funkar utmärkt!
Inga kompatibilitetsproblem än, dock en jävla massa andra buggar :(. Hoppas det fixar sig snart......
"Enda anledningen till varför jag skulle vilja vara tjej är för att ha 24/7 tillgång till boobs." - Baboso

2007-07-16 22:57
vad för buggar? hittar inte så många?
Get MAD and change

2007-07-16 23:26
Frågan är ju om du inte har installerat om när du har mer än 3GB ram. Eller, mer än 4 menar jag. Fast, köper man en Windwoslicens lär man väl använda den ett tag antar jag.

Här har du en lista på vad de olika Vista-versionerna har för funktioner, samt hur mycket ram de klarar: Vista-Lista (HE HE LOL). Som du ser så klarar samtliga 32-bitsversioner "bara" 4GB ram, men det lär väl räcka ett litet tag i alla fall.

2007-07-17 00:45
hm jag som ville ha 4gb ram plus ett ati2900xt  1gb kort. Räknas det med i det totala?

2007-07-17 01:10
nä det lär det inte göra
Get MAD and change