I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Micvolym på lägsta, fortfarande dist. Hjälp?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2007-07-10 15:14

Micvolym på lägsta, fortfarande dist. Hjälp?

Hallåhallå.  Jag är rappare och har befunnit mig i flertal studios i många år nu men fortfarande är jag inge vidare haj på grejjerna alltså.
Sitter för tillfället hos en poler som berättade att han hade studio hemma hos sig men förstod inte hur grejjerna funkade. När jag kom dit märkte jag besvikligen nog också att jag inte förstod.
Alltså.
Det är riktigt schyssta grejjer och micen är kvalité.. Det är bara jag som är okunnig.
Satt o lekte med Audacity och tänkte spela in på skoj för att kolla hur ljudet var. Grejjen är att jag inte alls behövde prata högt för att det skulle dista, jag räppade i vanligt tonläge men det distade som bara attan. Jag sänkte volymen på micen men då hörde man mig inte alls... antingen var det nästan tyst eller dist. Har hört andra låtar som är inspelade i samma studio, dock av folk som kunde, och det var riktigt bra ljud. Är det någon som är påläst inom ämnet?
Dessutom gick micen genom högtalarna så att säga... när ja rappade i micen hördes det ut i högtalarna istället för i hörlurarna. Detta löste vi men jag hörde fortfarande inte mig själv i hörlurarna, bara beatet.
Alltså... Vilken volymratt ska man vrida på för att få det att låta bra?
Det blev ett långt och segt inlägg det här, men den som känner att den förstår sig på problemet kan väl droppa ett nedanstående inlägg?

Lots of love /V & H

Rappat skitlänge.