I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lite hjälp med Macromedia Flash

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-06-01 22:35

Lite hjälp med Macromedia Flash

Hej whoa.
Jag undar om/hur man kan få fram en informationsruta när man har musen över en inporterad bild i Flash. Jag trodde man kunde fixa det under "åtgärder" men hittar inget som funkar.

bitte hilfe

But for what it's worth yo, I got no regrets
Poet

2007-06-02 23:27
Kom igen för fan!
At the gates of Eternity...

2007-06-04 12:34
du får förklara lite mera..... vill du att koda fram rutan eller har du en movieclip som ska visa sig när man har musen över bilden?
"fördomar fördummar"

2007-06-04 13:50
Och hur är bilden importerad?

2007-06-04 14:28
Väldigt förenklat:

Gör ett movieclip som innehåller bilden, och sätt ett instansnamn på det (tex. image_mc). Sen gör du ett nytt movieclip och gör inforutan i det, med eller utan animeringar. Sätt instansnamn på det oxå (t.ex. infobox_mc). Gör första framen tom och sätt ett stopp där så att den inte loopas eller visas direkt. Lägg ut den på scenen sen där du vill ha den.

Markera första framen i scenen och gå till Actions, skriv sen:

image_mc.onRollOver = function() {
     infobox_mc.play();
}

VÄLDIGT förenklat, men du förstår grunden iaf och kan bygga vidare på det.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2007-06-05 00:20
Helvete! Jag skrev värsta långa brevet så lade datorn av också... nåja får väl skriva allt igen

I html så kan man lägga till ruta med text som kommer fram när man har musen över en bild, genom att skriva något i stil med alt="" eller nåt. typ så jag vill ha fast i flash. Och då menar jag inte att skriva koder, utan Flash-programmet där man klickar sig fram. För annars är jag rätt lost. Hoppas ni hajar vad jag menar.

etna
That's jibberish to me ^
I'm sorry :(

2007-06-05 06:52
"Och då menar jag inte att skriva koder, utan Flash-programmet där man klickar sig fram."

Samma program, och nästan allt man gör i det programmet kräver ju kod nuförtiden. Vill du få till en sån ruta är jag rädd att du får lära dig hur man använder kod. Jag tror inte det finns några färdiga såna komponenter.

2007-06-05 12:41
Noooooooo!

Oh well :( är jag tvungen så är jag tvungen.
Hur gör jag? det absoluta enklaste sättet