I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför går min uppkoppling ner?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2007-05-31 20:06

Varför går min uppkoppling ner?

Har en laptop och det enda problemet jag har är att den trådlösa internet/nätverksuppkopplingen går ner med jämna mellanrum. Det konstiga är att uppkopplingen aldrig går ner på min roommates stationära dator som också har trådlös uppkoppling (datorerna är ungefär 1 meter ifrån varandra).

Det som händer är att ibland slutar själva internet att funka men jag är fortfarande uppkopplad till nätverket, ibland går hela skiten ner och jag kan inte hitta nätverket när jag söker efter nätverk, ibland hittar jag nätverket men kan inte connecta till det.

Jag har testat att ändra kanalen på routern då det finns andra nätverk i närheten som kan störa min uppkoppling, men problemet är fortfarande där. Jag har också testat ett flertalet gånger att starta om både routern och modemet när problemet uppstår men det blir ingen skillnad efteråt.

Med min förra laptop gick uppkopplingen ner på samma sätt, men inte lika ofta och det hände nästan bara när vår hemtelefon ringde (!), vilket fick mig att tro att det finns saker i huset som stör signalen, men nu händer det helt random och det känns dessutom som att det inte är felet eftersom min roommates uppkoppling aldrig går ner...

Routern är en Linksys, hans nätverkskort är Netgear och mitt nätverkskort är ett Broadcom som är innbyggt i laptopen.

Nån som har nån idé om vad som kan vara fel?

Married to the money, fuck the world, that's adultery