I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ett par kamerafrågor om min första DSLR

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2007-05-15 18:25

Ett par kamerafrågor om min första DSLR

Tjutju.
Jag har nu bestämt mig för att efter sommaren köpa en Canon EOS 400D. Dock sägs inte kitoptiken vara den bästa så jag funderar på att skippa den och köpa ett bättre redan från början. Efter sommaren kommer jag ha en kamerabudget på runt 16000 kr.
Då, efter ha läst på kameraforum och kollat tester har jag bestämt mig för nått av dessa kit. Om ni har något bättre förslag får ni mer än gärna posta det här med.. Jag är främst ute efter något som kan ersätta kitoptiken och fungerar på många olika fronter.
KitOne:
Canon EOS 400D
Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM
Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM
Totalt: 16 984:-
eller...
KitTwo:
Canon EOS 400D
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
Canon EF 50/1,8 II
Totalt: 16 726:-

Det blir ganska jämnt mellan dem på prisfronten, å andra sidan har KitOne-optiken 4.0 som största bländaröppning.

Jaja, det där kan ni bättre än mig säkert. Skulle vara guld om ni förklarade varför det ena kitet är bättre och inte bara "ta kitone för det står mest på linsen." eller dylikt.

jaja fråga två. Detta är min första digitala systemkamera. Och det finns som ni intresserade säkert bekantat er med ett enormt utbud med tillbehör. Vissa verkar dock vara riktigt fiffiga, men eftersom båda kiten överstiger min budget eller toppar den så har jag en fråga till er som själva äger en systemkamera. Är det något tillbehör som ni nu känner att "hur klarade jag mig utan detta" eller dylikt?

Tack för hjälpen på förhand iallafall! :)

...och det är det som är så fint med whoa!