Företag som bygger ihop min dator
Jag har köpt en dator i delar från komplett.se och självklart fungerar det inte när jag väl byggt ihop den. problemet är att jag inte får någon bild när jag startar datorn. resten av burken går igång alldeles utmärkt, alla fläktar snurrar (inklusive den på grafikkortet) och alla lampor lyser som dom ska. jag har kopplat alla nödvändiga kablar till moderkort och grafikkort och även testat med ett gammalt grafikkort. så jag kan i princip utesluta att det är grafikkortet som är problemet, eller åtminstone det enda problemet. jag har även tagit ut minnena, kört med bara ett, växlat platser osv, samt kört med moderkortet utanför chassit för att utesluta kortslutning nånstans. jag har ringt supporten och ska skicka tillbaks mitt moderkort för tester osv. och nu till min fråga: om det visar sig att moderkortet fungerar som det ska och det bara är jag som tagit mig vatten över huvudet här. finns det då ett företag som bygger ihop datorer med mina komponenter?
känner du ingen som kan hjälpa dig, för det lär ju bli mycket billigare..
Vila i frid Daniel ! 091030
p2dab: jo jag hade en kompis som hjälpte mig och känner även lite fler som kan en hel del om det. men jag vill ha kvittion och garantier och shit.
ring och hör med lokala datorbutiker, dom fixar det säkert. dock kommer det säkert kosta 500-1000kr och några garantier får du nog inte eftersom prylarna inte kommer från dom :\
eMmet P21: nä det har du nog rätt i. ska vänta och se tills jag får nya moderkortet. ska nog fungera det här ändå till slut.
låter som ngt litet simpelt fel. har du verkligen kopplat nya grafikkortet rätt? låt ngn polare komma över å hjälpa dig!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lebanner P21: ahh jag har verkligen kollat det. satt in det i rätt pci-e port. finns ju bara en där den passar. kopplat extraströmmen från nätagget till baksidan, den där 6-piniga saken alltså. och den går ju på, fläkten snurrar och nån liten lampa lyser. jag har också kopplat in alla kablar rätt från natagget till moderkortets atx-portar. 24-pin och 4-pin som ger ström till dvd-spelaren, grafikkort, ljudkort och sånt. har inte kollat det nya grafikkortet i den datorn jag sitter på nu än. men det får jag väl lov att göra om jag ska utesluta det som fel helt. det jag vet nu är att det inte är det enda felet på min nya burk. måste vara något mer eftersom jag inte får nån bild med mitt gamla grafikkort heller. och ram-minnena tvivlar jag på iom att jag testat att dribbla omkring med dom redan. måste vara moderkortet. är det inte moderkortet så är jag F-ed in the A.
fucked in the ass?
i get more pussy then panty!
hade samma problem på min stationära... till slut orkade jag inte krångla och köpte en laptop. Men jag ska hålla koll på denna tråd ifall nån har lösningen
"Har du druckit bärs, din jävla bäver?"
jag har sett flera datorer med samma fel, folk brukar dumpa av datorer här som om man är nån jävla supportavdelning :p
men då är det ju gammalt skräp och antingen har det varit moderkortet eller processor som har gått kaputt.. det du kan testa är att först plocka ur allt som inte behövs för att datorn ska starta, t ex hårddiskar, cdrom, usb-kontakter osv. sen kan du testa;
nollställ bios, står i manualen till moderkortet hur man gör får du tag i en annan processor som moderkortet stödjer så testa med det har du nåt gammalt pci-grafikkort liggandes så testa det simpla grejer som du säkert redan har testat men lycka till iaf. posta gärna om du får ordning på det :)
jag plockade ur batteriet på moderkortet och det gjorde ingen skillnad. nu har jag plockat ur allting och ska skicka tillbaks moderkortet. det är ett jävla mög kan jag tillägga. måste försäkra paketet och eftersom jag är ansvarig för det måste jag packa det som mitt liv hängde på det. funkar inte det får jag väl testa att plocka ur allt annat så jag kan utesluta dom grejerna. har 2 hårddiskar, ett ljudkort och en dvd-spelare som skulle kunna ställa till problem. håller er uppdaterade om min olycka.
Testa cleara CMOS, utöver att ditcha ut batteriet på mobot så finns det andra sätt att göra detta, olika för varje mobo. Kanske har du någon jumper du ska byta plats på? Jag hade med en gammal serverburk som legat och samlat muskoloni ett par år som vägrade dra igång trots att en fungerade felfritt tills den dag den pensionerade sig. Clearade CMOS och tada - funkade perfa. Förutom de defekta minnena, korrupta HDD. Men sådant kan man leva med. Lycka till
Det är inte lätt när det är svårt..
suck......inget fel på mobot. de ska skicka tillbaks det nu.
har du satt i ström kabeln till monitorn? hade varit jävligt kul om du missat de! =)
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
okej har fått tillbaks mobot och nu funkar det faktiskt. till en viss gräns. när jag slår på strömmen så får jag ett kort pip från pc-speakern och sen några sekunder senare stänger datan ner. startar inte om eller nåt utan bara stänger ner. har upprepat det här några ggr utan resultat. nån som vet vad det kan bero på ?
kan det ha något med kylaren att göra, att cpu-n blir för varm?
tror inte det. man kan starta upp en pc utan kylare ett tag. Däremot kan det vara att mobot känner av att prollen inte får ngn kylning å därmed inte startar helt. Mitt tips är att plocka ur allt å då menar jag allt sen bygga ihop datorn igen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vad kan det vara annars? nätagget som inte kan leverera? ram-minnena verkar funka och har svårt att tro att hårddiskarna skulle göra något sånt. läste nånstans om att detkan vara att man kopplat frontpanel-grejerna fel, alltså on och resetknappen till moderkortet men det verkar lite långsökt. jag kan ju tillägga att cpu-n har legat med pastan på ett tag utanför datan medan mobot var borta på undersökning. kanske har torkat eller nåt ?
FLASHA BIOS! God vän hade exakt samma problem tills han laddade ner nya bioset..........
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
sen om det är lösningen eller ej vet jag inte men han hade som sagt samma problem.
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
svårt att uppdatera bios om han inte får någon bild.. testat med en annan skärm då? så det inte är skärmen det är fel på så att säga..
-- Mellanslagsanvändare --
prova dra ut allt å koppla om allt igen. kan mkt väl vara att du kopplat fronpanel grejjerna fel. läs boken så du får allt rätt.
Sick Boy P23: jag har bild nu. problemet är nu att den stänger ner sig själv efter några sekunder. och bios ska vara uppdaterat eftersom komplett gjorde det när dom kollade det.
sådärja. nu är det löst. det var kylaren som satt lite skevt så cpu-n blev för varm. fixade det och har nu installerat vista.
så allt detta skit för ngt som folk sa 20 rader upp....
Lebanner P21: indeed, men ändå schysst av alla att försöka hjälpa.