Mac mac mac!!!
Okej, fick erbjudande om datorköp på jobbet. Till min stora förvåning fanns det mac med och nu kan jag inte längre hålla mig, det kommer med största sannolikhet att bli en, men innan jag bestämmer mig helt så är det bra att veta vad man ger sig in på, vad det finns för vettiga program och dylikt, vad jag kan göra och inte kan göra. Ni som använder mac kanske kan hjälpa till att rekommendera rätt saker? Blir förmodligen en iMac 24". Vad vet vi om själva skärmen? MS, kontrast och sådant, hittar inget om det på deras sida. Det viktigaste är då program... Just nu har jag en PC, kan jag på något sätt mounta diskarna på PCn så jag kan spela all musik och sånt som ligger på den? Eller behöver jag installera linux eller dylikt för att kunna använda den som någon slags server? IRC klienter, vad finns det för vettiga? SSH - Finns det något som påminner och är så pass smidigt som putty/nutty? FTP klient - Har kört FlashFXP i typ 7 år, finns det någon likvärdigt? Bittorrent - Finns det bra alternativ till uTorrent? Media spelare - Vad finns det för bra, nu snackar vi mest film, xvid, x264 och sådant. mp3 - Jag HATAR iTunes, finns det någon bra spelare? I stil med Foobar kanske? Tack tack för hjälpen.
jagvillocksåhaenblog.com
SSH - Finns det något som påminner och är så pass smidigt som putty/nutty? Well. OS X kommer med en riktig terminal, och SSH installerat by default. :)
Bittorrent - Finns det bra alternativ till uTorrent? Transmission Media spelare - Vad finns det för bra, nu snackar vi mest film, xvid, x264 och sådant. VLC
Man kan aldrig känna sig nere med en ballong - Nalle Puh
Jag vet att det finns inbyggt, men är det lika simpelt att använda som putty/nutty då? Någon som vet om en C2D 2,16 GHz klarar av 1080p?
jagvillocksåhaenblog.com
min MacBook Pro med 2ghz Core Duo klarar full hd.
Till irc finns colloquy som är helt ok. Finns säkert fler men den och irssi är de enda jag testat (och behövt testa).
Vänj dig vid iTunes så finns det inget alternativ sen :)
Sök på versiontracker.com, där finns massor med program.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
man kan inte hata iTunes..
jag har alltid rätt.
Graffare
2007-05-09 20:20
Att folk ens överväger att skaffa mac skrämmer mig, X(
varför det?
jag har alltid rätt.
Man kan hata iTunes för det är så bloatat. Har du testat Foobar ngåon gång? etna, då borde väl den 2,16 eller vad det nu var. Men nu velar jag över om jag verkligen ska ha en iMac, kanske börja med en liten Macbook så länge eller så, beslutsångest. :)
jagvillocksåhaenblog.com
Midas: Till att börja med; jag vet inte hur det fungerar när man köper genom jobbet men du bör veta att iMacen har gått över tiden för uppdateringscykeln med nästan 100 dagar. Jag tycker du ska avvakta med köp till uppdateringen kommer, vilket borde vara när som helst.
http://buyersguide.macrumors.com/#iMac Eftersom tiden har gått över så mycket kan det röra sig om en rätt fet update, står nåt om "striking industrial design" på Macrumors, vad det nu innebär, hehe.
---
Just nu har jag en PC, kan jag på något sätt mounta diskarna på PCn så jag kan spela all musik och sånt som ligger på den? Eller behöver jag installera linux eller dylikt för att kunna använda den som någon slags server? -Kör vanligt nätverk ska inte vara några problem. Bör även gå att mounta men det har jag aldrig gjort i OSX så jag kan inte uttala mig. IRC klienter, vad finns det för vettiga? -Finns en som heter Colloquy som inte är i närheten lika bra som IRC men den funkar. SSH - Finns det något som påminner och är så pass smidigt som putty/nutty? -För grafisk SSH finns ett program som heter Fugu, det är namngett efter nån fisk, hehe. Funkar ok. FTP klient - Har kört FlashFXP i typ 7 år, finns det någon likvärdigt?-FlashFXP är i min mening ett av de bästa programmen som finns. Således kommer ingen ftp-klient till Mac riktigt i närheten men Captain FTP påminner om programmet (dubbla fönster etc). Finns även ett som heter Transport som är lite sämre men äldre och buggfriare (enligt mina erfarenheter). Bittorrent - Finns det bra alternativ till uTorrent?-Transmission ska vara grymt för att det är minimalistiskt och resurssnålt. Dock stödjer det inte kryptering så jag är fast med Azureus som inte alls är lika bra som uTorrent men det gör jobbet. Media spelare - Vad finns det för bra, nu snackar vi mest film, xvid, x264 och sådant. mp3 - Jag HATAR iTunes, finns det någon bra spelare? I stil med Foobar kanske? -VLC är bra, jag använder dock iTunes. Hatade det också en gång i tiden, nu ogillar jag det bara starkt =) . Har förhoppningar om att Songbird kommer bli det som gäller senare i år. För övrigt är det rätt lätt att köra windows på iMacsen med C2D, och det utvecklas bara mer och mer så inom nåt år när virtualisering blivit mer gediget kan nog OSX och Win stå o tugga samtidigt. Anyway, behöver du vissa grejer i Windows är det alltså inga problem att ha det installerat också.
Och Core 2 Duo som tillhör de snabbaste processorerna i världen idag klarar utan problem 1080p. Det som kan kärva är väl grafikkort och minne och sånt men det ska inte vara nåt problem med de lite snabbare iMacsen. Jag har en iBook som inte alls skulle palla 1080p men min stationära är en C2D 6400 med mellansegmentsgrafikkort som torde vara en jämförbar PC, den har inga problem med några som helst filmformat. C2D är the shit, löjligt snabba är dom!
Beklagar det långa inlägget. Är nog mer mac-fanboy än jag trodde, hehe.
09 F9 11 02 9D 74 E3 5B D8 41 56 C5 63 56 88 C0
http://cogosx.sourceforge.net/
Riktigt ful, men säkert snabb.
Tack för svaren. Ja, jag har tänkt en hel del på det att det lär va nya modeller på g när som helst. Men det är detta eller inget, så jag tvekar lite p.g.a. det med. Antingen köpa något nu, eller spara ihop kontant och slå till senare. Grejen är ju att det är "HEM-MAC" så det blir lite billigare än i vanliga fall också. Bäst är kanske att vänta så man inte ångrar sig men man är galet sugen i alla fall. Kanske ta en Macbook så länge? :)
jagvillocksåhaenblog.com
Macbook kommer också uppdateras när som helst =)
09 F9 11 02 9D 74 E3 5B D8 41 56 C5 63 56 88 C0
Jo, men det är inte lika mycket pengar. :)
jagvillocksåhaenblog.com
iMac ska ju tydligen få ett nytt, betydligt slimmare utseende. Detta lär dock inte komma än enligt ryktena..utan mer mot hösten/vintern tidigast. Jag skulle ha beställt nu om du behöver nu.
Nya saker kommer alltid, oavsett när man beställer.
Jävla beslutsångest man har nu alltså. Man tjänar ju några tusenlappar på att ta det via jobbet... Men samtidigt så känns det fräschare om man vet att man har den senaste modellen när man väl köper den. :) Blir galen!
jagvillocksåhaenblog.com
Graffare
2007-05-10 08:58
JonkaGOO P19: För att PC går inte ens att jämnföra med Mac. Nu när core duo 2 finns i Macarna är de ju överlägsna.
Midas P25
Jag skulle vänta, är det inte i juni det misstänkts att dom visar upp dom nya modellerna?
yeah yeah
Graffare
2007-05-10 09:26
BiSeBuSeN, visar upp ja, det betyder att de ändå inte kommer att komma då.
VeCn
nja det är sant, fast jag hade nog väntat ändå eller fan.
Vad svårt det blev nu. skulle vänta tills juni och se när dom kommer iaf, kommer den "sent" skulle jag köpa en på en gång
yeah yeah
Graffare
2007-05-10 10:26
Jag överväger också att köpa en mac, så sluta göra mig sugen på å vänta ;)
Det blir nog vänta och köpa en själv i stället. Dels för att det lär komma nytt när som helst, och dels för att man inte tjänar särskilt mycket på detta.
jagvillocksåhaenblog.com
Det är ett svårt val... Jag skulle nog köpa nåt billigare så länge och hooka en mac när uppdateringarna kommer!
Married to the money, fuck the world, that's adultery
det är ju inte så kul att köpa en splitterny modell, brukar alltid vara massa strul då
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"
när måste du bestämma dig? WWDC är ju i början av juni, och kommer det inte iMac då är det ju då helt lugnt ett tag framöver iaf.
jag tycker hela paniken att man verkligen måste ha det senaste just på releasedagen är befängd.... okej i ppc->intel vevan... men nu handlar det om marginella prestandauppgraderingar. och antagligen inte revolutionerande designskillnader. slå till nu och bli lycklig!
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"
midas jag bytte till mac för 3 månader sen :) inte blivit besviken ännu. dock, ntfs-formaterade diskar är read only i mac, finns avancerade sätt för att gå runt det, inte testat själv ännu. (ntfs+3g)
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"
jps Det handlar bara om att det känns lite snukigt att köpa den gammal modell när man lika gärna hade kunnat skaffa den nya. OK? :) afflaf Read only är väl bättre än ingenting. :)
jagvillocksåhaenblog.com
Midas Read only är ok, men vill man ha sina diskar som externa så vill man gärna kunna lägga till eller kunnda editera osv osv. jag kör Irssix för irc :) enkelt och snyggt. Transmission for torrents. VLC och Mplayer för filmer. jag har en mellanbra MacBook (dual core) och har inga problem med att spela upp 720/1080p
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"
afflaf Jo, men man får väl skaffa en extern och köra det filsystemet som Mac OSX kör helt enkelt? :) Jag tänkte mer på mina gamla diskar som är proppade med saker. Läsa från dem i stället för att skaffa nya diskar eller krångla och formatera om och sånt. NTFS är väl allitd massa knas få det inte är open source?
jagvillocksåhaenblog.com
Jag använder MacFUSE för att få NTFS skrivning att funka på min Mac.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
Verkar komma en uppdatering idag då. Hehe.
jagvillocksåhaenblog.com
inte iMac..bara Macbooken så fått en liten speedbump.
Mm det blev visst så, världens kanskte onödigaste uppdatering.
jagvillocksåhaenblog.com
men det diskuteras ju här och var om det kan väntas en större uppgradering senare i vår. med de nya skärmarna b.la.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.