I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Datan låter för jävla mycket!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-04-20 17:32

Datan låter för jävla mycket!

Köpte en låda (hårddisk) till min syster men jag märker att den låter för mycket. Det är själva den fläkten som hörs för mycket, så jag tänkte fråga om tips på vad jag kan göra?

2007-04-20 21:45
är det fläkten kan du testa o dammsuga.
Det låter dumt, men damm kan störa fläkten riktigt mycket ^^
"Enda anledningen till varför jag skulle vilja vara tjej är för att ha 24/7 tillgång till boobs." - Baboso

2007-04-20 23:05
Inte för att vara petig eller så,men det heter faktist dator. Data är det som man lagrar på hårddisken. =)

När jag hade en stationär dator för några år sen så vill ejag få den tyst. Det gick på några hundringar men det var det värt.

Kolla upp vilka fläktar som låter. Kan tänka mig att det är CPU och nätagg som låter mest, möjligen grafikkort också. Nu vet jag ju inte hur mycket den låter men kolla upp dom först och blire inte bättre får du helt enkelt gå på nästa fläkt... Sen kan det ju vara själva hårddisken ( en komponent i datorn där man lagrar sina bilder och allt).

2007-04-21 12:43

Tack för svaren grabbar. Uppskattas. och visst är det chassit det rör sig om men antog att folk skulle förstå vad jag menade.

Hur som, återvänder när jag har kollat upp lite.

Men en fråga till; vilka är de bästa fläktarna som är tysta? Och kan man köpa vilken fläkt som helst eller måste det vara en speciell fläkt beroende på datan?

Graffare

2007-04-21 13:45
Jag har problem med att fläktarna drar så mkt så att hålen i chassit inte räcker till och leder till ett näst in till tjutande ljud, testa ta av ena sidan på chgassit låt datorn vara igång ett tag, låter det mindre då är de för dålig luftgång i chassit alltså :)

Lycka till

2007-04-21 14:49
Du beskrev ungefär hur det låter för mig, eller för min syrra. Ibland hörs det mer, när den går snabbare och man kan fan höra den i andra rummet.

Ska testa alla era förslag, återkommer, men tack som fan :)

2007-04-21 18:12
Papst gör bra fläktar om du hade tänkt att köpa nytt.

Vet
du att det är chassi fläkten som låter eller är det fläkten till processorn eller grafikkortet som låter?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-21 22:54
igår hällde jag matolja(oliv) i den lilla fläkten på grafikkortet. det funkar asbra änsålänge.

2007-04-22 03:09
Adda-fläktar är det bästa jag har testat, de låter hur lite som helst och kyler effektivt genemot konkurrenterna.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat