I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-02-27 21:57

Frågor om MacBook

Hej!

På jobbet idag var det en kille som föreläste om macbook, som jag tidigare varit skeptisk till. Men han fick mig att verkligen, alltså verkligen bli sugen på en.
Har surfat runt på olika mac sidor och läst. Blir mer och mer sugen!

Har nu lite funderingar från er som ni har eller vet mer.

Jag är sugen på en vit 2ghz med 1gb ram.

- Vart finner man dom billigast? och vad är rimligt?
- Hur är det med spel? Counter strike?
- Hur är det med MSN och andra nyttoprogram?

:)

b-b-bassan!

2007-02-27 22:12
glömde även:

- ska man vänta på leopard eller går det att lösa smidigt senare?
b-b-bassan!
Hangaround

2007-02-27 22:50
Jag sitter själv på en Macbook Pro 2.14 ghz och jag vet att den vanliga Macbooken är minst lika bra ur underhållningssyfte.

Billigast får du ju givetvis på blocket och sådana ställen. Men man bör vara noga med kvitton och sådant. Men det är ju dock självklart. Annars om du har t.ex CSN så kan du få en fin rabatt direkt ifrån Apple.com den ligger på 10% tror jag.

Spel funkar väll. Men det är ingen direkt speldata då den är designad för mer media som film och foto. Och den är ju utformad för att vara "den perfekta" arbetsdatorn. Om du bara mest är ute efter att spela spel och lira msn så håll dig till PC.
Men fördelar som smidighet, inga virus, snabbhet och lättillgänglighet går aldrig att finna i en PC dessa dagar.

MSN funkar fint. Dock är det inte samma som i Windows då man kan skicka ljudklipp och webcams osv. Jag tycker det är skönt att slippa vibbar. Men då har du apples egna lilla komunikationsprogram I-Chat som är smidigt som fan och det är t.o.m bättre än MSN till Windows. Problemet är dock att inte så många använder det.

Vet dock inte om man får med I-WORLD till vanliga Macbook. Men om du får det så har du lite leksaker där. Bildredigeringsprogram, filmredigeringsprogram osv osv osv. Rätt kul.

Sen det där med Leopard vet jag inget om. Jag diggar Mac.OS X och det flyter på bra.

2007-02-28 08:18
aMSN exempelvis har stöd för webcam och annat skräp :) Så visst finns alternativet om man nu känner behovet av att ha detta. Om man dock frånser alla fåniga och onödiga funktioner i MSN Messenger är Adium X förmodligen den bästa IM-klienten som gjorts med stöd för en rad protokoll (icq, aim, msn, jabber osv).
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-02-28 09:08
Kan också rekommendera Adium som klient, dock så finns det ju ingenting som hindrar att ha en kopia av Amsn installerat också om man nu måste cama med den där heta blondinen. 

Lite under 10.000 får du väl räkna med dock så är mer minne nästan ett krav, lägg dig på 1 gig om du inte ska göra avancerade saker som 3d rendering och stora filmredigeringsprojekt.

Cs vet jag inte hur det ligger till med, dock så finns det ju ingenting som hindrar att du lägger in Windows också i dom här extremfallen.

Om du ska vänta på leopard, tja beror på hur sugen du är?
yeah yeah

2007-02-28 14:37
För mig handlar det just nu mest om att 'våga köpa mac'.
Vista lockar också endel, när jag löst finansieringen så ska jag fatta det svåra beslutet. Just därför gjorde jag denna tråd för att se lite för och nackdelar.

Det jag gör mycket på datorn är:
- Surfar runt
- MSN
- Hemsidor/Webbdesign
- Nerladdning av "filmsekvenser"
- Tittar på "filmsekvenser"
- Bildredigering

Sökte även lite på youtube OSX + counter strike och då visade massa hur dom kunde spela på dina macbooks, så det verkar vara möjligt. Även om det inte är jätte super viktigt.

Sen är jag ganska beroende av 'små' program typ VNC och andra små nyttoprogram man kan hitta som förenklar livet.
Finns det speciella sidor där man kan hitta liknande fast till Mac?

b-b-bassan!

2007-02-28 14:49
Det jag gör mycket på datorn är:
- Surfar runt
- MSN
- Hemsidor/Webbdesign
- Nerladdning av "filmsekvenser"
- Tittar på "filmsekvenser"
- Bildredigering

Precis vad mac är bra på, se det så här om du av någon anledning skulle hata det, så är det ju bara att installera windows, är dock tveksam till att du gör det.
Lista lite program som du är beroende av så ska vi se vad vi kan hitta
yeah yeah

2007-02-28 17:30
- Firefox
- VNC
- MSN
- VLC
- Ventrilo
- uTorrent
- Adobe programmen (Photoshop, Indesign, Acrobat reader)
- DeamonTools

var inte så många när jag väl tänkte på det =P

Spelar även endel poker, hur är det med det? .exe -filer funkar väl inte alls på mac?
b-b-bassan!

2007-02-28 18:04
nix det gör dom ej. Jag tycker du ska satsa på 2ghz modellen, en sån har jag. Finns massor av små trevliga program.

Textmate - Mycket bra program om du kodar
CSSEdit
Schoolhouse - bra om du pluggar
macSaber - Mest roligt :P
iAlertU - Mest roligt :P
adium - MSN, ICQ, AIM och allt vad fan det heter
transmit - grym ftp klient
VLC
Nexiuz - grymt spel
WidgetOrganize
trimTheFat - skiljer UB och intel kod i ett program

WIDGETS:
IstatPro - statistik om datorn
XmlTV - TvProgram
Airport Radar

Där är några sköna program också =)
Alla är idioter, även om man inte tycker det själv, det beror bara lite på hur man ser på människan

2007-02-28 20:39
Sett massa coola filmer på youtube.

En har massa program uppe och sen så splittar han på alla och zoomar snabbt och snyggt in en han pekar på. Fram och tillbaka och det ser så jävla snyggt och gött ut :O. Är det standard eller haxi braxi?

Någon som har film/screenshots på några coola widgets? gillar verkligen dom.
b-b-bassan!

2007-03-01 01:40
det är standard. kommer inte ihåg vad det heter, nått med corners..är faktiskt användbart och inte bara flashigt.

2007-03-01 14:05
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-01 15:37
- Firefox/Firefox
- VNC/Remote Desktop
- MSN/Adium/amsn
- VLC/VLC
- Ventrilo/VENTRILO
- uTorrent/XTorrent osv osv
- Adobe programmen (Photoshop, Indesign, Acrobat reader)
/Photoshop Indesign (släpper sin version för Intel snart)
.PDF stöd är inbyggt men går även att ladda ner
- DeamonTools/Mounta direkt i os x alt.Gumby

yeah yeah

2007-03-01 16:43
vad är VNC? hur funkar det och hur skffar man det?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2007-03-02 13:49
Det finns VNC-lösningar för mac också, om inte annat så kan du köra windows remote desktop också, såvida det inte är någon annan typ av maskin du kör emot. Kolla upp om just ditt VNC-program finns till mac, annars får du nog byta.

Du kan köra alla windowsprogram på macen, på ett eller annat sätt. Parallells funkar bra, då får du en virituell maskin i ett program. Nackdelen är att det drar mycket resurser. Crossover funkar för en del program, om det finns någon anledning till att du inte kan använda ett macalternativ till dina program, finns nästan för alla applikationer. Expose är standard, programmet i hörnen. Alla som använder windows "visa skrivbordet"-snabbikon kommer älska det. Du kan även fixa fina program som ger dig ännu bättre desktop, mycket tack vare släktskapet med *nix-världen, där det finns massor med fina sådana lösningar. Virtuedesktop ger dig flera olika virituella skrivbord med fina lösningar för att byta mellan dom. I kombination med parallells eller remote desktops kan du i princip köra olika operativsystem på olika desktops.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=Dbt9upE6hpM

Listan du postade:
- Firefox    - Finns för mac, har även en snabbare kusin vid namn Camino
- VNC    - Se ovan
- MSN   - Finns många olika, AMSN, Audium osv.
- VLC   - Finns för mac, är imo bättre på mac än på windows också.
- Ventrilo   - Finns för mac, vet ej hur bra klienten är dock. (Beta tror jag)
- uTorrent    - Verkar gå att köra via crossover, dock ser det inte så bra ut i mina ögon. Hade nog valt någon av native-mac alternativen, Azeurus kör jag på macen, utorrent på windowsmaskiner.
- Adobe programmen (Photoshop, Indesign, Acrobat reader) - Finns för mac. Det är i det här området det finns sjukt mycket bra program för macen för övrigt.
- DeamonTools - Behövs ej. Du kan spela upp .img/.iso/.blabla direkt i vlc och om du inte vill det, kan du bara dubbelklicka på dom, så mountar OSX dom på skrivbordet.
"The badder you seem, the more lies you tell..."