I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

LCD eller Plasma ur upplösningsperspektiv?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-02-16 23:18

LCD eller Plasma ur upplösningsperspektiv?

Jag har inte tänkt skaffa digitaltv inom den närmsta framtiden, främst för att det suger om och när det börjar pixla sig och hacka. Min fråga rör sig mer kring användandet av dator tillsammans med en platt tv.

Med en plasma får jag ju högre upplösning än plasma... skulle ni påstå att LCD därför är att föredra?

Med en datorskärm så är det ju bättre ju högre upplösning man har, generellt sett... Eftersträvar man samma sak med tvn om man ska använda datorn till den? Finns det några nackdelar med det om man ser det ur ett tvtittande perspektiv?

hit me,.

http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2007-02-16 23:27
du betalar till stor del för själva upplösningen. med LCD kan du få sjukligt bra upplösning upp till 30". Fast det mesta beror väl på hur långt ifrån skärmen du planerar att sitta och vad du planerar att betala. En plasma med samma upplösning som en LCD har förmodligen bättre kvalitet.
http://felidae-music.com

2007-02-17 00:03
Okej, jag har tänkt skaffa antingen en 32 eller 42 tummare. Kommer sitta ungefär 2-3 meter från tvn, inte mer.

Att en plasma med samma upplösning som LCD förmodligen har bättre kvalité antog jag också. Jag undrar om en 42" plasma med 1024 i upplösning är likvärdig en 32" LCD med 1366 i upplösning.

2007-02-17 08:54
Ska du ha riktig HD upplösning ska du ha 1920*1080.
Kvalitén skiljer inte så jätte mycket mellan plasma/lcd, allt beror på hur mycket du är villig att betala.

Gällande att upplösningen generellt sätt är bättre ju högre den är på datorskärmar stämmer bara på CRT skärmar då en LCD/TFT/Plasma har ett fixerat antal pixlar och ska använda den upplösning den är gjord för, inget annat.

Ju högre upplösning ju mer detaljer kan du få i bilden, men bild kvalitén har ju inte bara med det att göra.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-17 13:23
Ah, ja jag visste att det var så med datorskärmar som inte är CRT, men visste inte om det var samma sak med platt tv. Skillnaden är ju så klart enormt, om man använder fel upplösning, bra att veta, tack. I såna fall är ju en 32" LCD med 1366 att föredra framför en 42" med 1024...

tror jag.

2007-02-19 08:48
2 meter från en 42:a blir lite tajt. Du kommer få en pissig bild som fan.. Du måste sitta MINST 3-4 meter ifrån..

2007-02-19 09:45
shit, Dhalism... lever du?!

He he... Jag, kommer nog inte sitta 2 m, utan mellan 2-3, snarare 3 då eftersom soffan är på ena sidan av rummet och tvn på andra :)

2007-02-19 13:48
Om du ska använda tv:n till dator råder jag dig att köpa en LCD.
Plasman har en tendens att bränna fast bilden.

2007-02-19 14:03
Upplösning på lcd är ju inte samma som på tjocka datorskärmar. På en tv har högre upplösning än 1024 en tendens att bli jäävligt liten om man inte sitter 1-1,5m ifrån. Har själv en sprillans 40" och högre än 1024 på avstånd är helt uteslutet för tex. surfa på whoa osv.
b-b-bassan!

2007-02-19 18:00
Okej, tack så mycket för feedbacken. Jag antar att slutsatsen blir att precis som det varierar mellan LCD och plasma så varierar det mycket mellan tillverkare och kvalité. Intressanta punkter är att bilden bränner sig lättare med plasma, det har jag hört innan. Svärtan och kontrasterna i plasman tilltalar mig dock men bestämmer jag mig för nåt större än 32" så blir det plasma, blir det 32" så väljer jag förmodligen LCD.

Tack igen.

2007-02-20 04:56
Ska du ha en plasma bör den vara större än 52" annars finns det ingen anledning enligt mig. Dyr i drift, lampan som sitter längst bak  och lyser på plasman blir med tiden sämre och behövs bytas.
Ska du ha media center ska du inte ha plasma.
Och ja, den bränner ju fast i bilden väldigt lätt och man stänger gärna inte av skärmen varje gång man går och skiter/lagar mat/glömmer och då kan man ha den bilden fastbränd i timmar.

Dock kostar ju LCD endel, men enligt mig så vill man ha bra saker så kostar det.
b-b-bassan!

2007-02-20 04:58
Köp inte heller LG, ofta ett jävla krångel och kass bild.

ursäkta dubbelpost.
b-b-bassan!

2007-02-20 09:32
Jag siktar förmodligen på en Samsung 32" LCD från inwarehouse för 7500 kr.

2007-02-20 23:00
Jag skulle inte heller köpa från en internetbutik. Du har ingen chans att trygghetsförsäkra den och få gratis hemservice etc. etc.

Och kanske den största anledning, om en pixel går sönder så får du stå ut med det. T.o.m. 8st. Medans i butik är policy 0st.

Bl.a därför det är billigare i internetbutiker.
b-b-bassan!

2007-02-20 23:11
Jag skulle inte heller köpa från en internetbutik. Du har ingen chans att trygghetsförsäkra den och få gratis hemservice etc. etc.

Och kanske den största anledning, om en pixel går sönder så får du stå ut med det. T.o.m. 8st. Medans i butik är policy 0st.

Bl.a därför det är billigare i internetbutiker.

Så är det inte för alla internetbutiker, och trygghetsförsäkring är trams ändå, 2 års garanti har du iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-21 08:32
Nej du har 3års garanti ändå.

Nej men från de flesta, te.x Inwarehous, Netonnet osv.

Trygghetsförsäkring är inte trams, eftersom garanti gäller enbart fabrikationsfel och INGET annat. Och jobbar man i en service hos en återförsäljare så får man se och höra de flesta problemen och historierna. Folk som köpt tv för 10.000-20.000 kr klassen och så har tvn vält eller gått sönder på annat sätt och därmed får vara utan tv och sina 10.000-20.000 kr.
Medans de som köpt trygghetsförsäkring kommer in med ett smile på läpparna och slänger upp en 100ing efter att ha slängt hammaren i tvn och får den nyaste modellen efter att deras gamla tv utgått i sortimentet. (händer ganska ofta nu när det kommer en ny tv i månaden).
b-b-bassan!

2007-02-21 08:44
Enligt konsumentköplagen är det väl bara 2 år(?).
Har man hemförsäkring så behöver men inte försäkra allting man köper en gång till. Har man inte tecknat hemförsäkring kommer man antagligen inte teckna en "trygghetsgaranti" heller.

Och jobbar man i en service hos en återförsäljare så får man se och höra de flesta problemen och historierna.

Jo tack, jag vet.

2007-02-21 08:44
Bassan

Det finns ingen lampa i en plasma, däremot finns det i en LCD.

Fördelen med en plasma är kort och gott att den ger bättre bild är en LCD (Svärta, kontrast, naturliga färger).

Nackdelen är den lite lägre upplösningen (1024x768) och fastbränningar.

Fördelen med LCD är att man inte får fastbränningar och de finns i Full-hd (1920x1080) för en rimlig peng.

Ska du använda tv som en datorskärm rekommenderar jag en LCD, vill du kolla på tv och film får det bli en plasma.

Jag själv har köpt en 42" LG PC1D. Kanonbra plasma till ett bra pris (ca 12000:-)

2007-02-21 09:01
Konsumentköplagen är 3år från maj(?) 2005.

Har man varken hemförsäkring ELLER trygghetsföräkring måste man vara jätte dum.
Har man hemförsäkring kan det även vara bra att ha trygghetsförsäkring både av anledningen jag skrev förut (endast fabrikationsfel) som är mer sällsynt än några andra skador.

Sen är självrisken 1500 kr via hemförsäkringen istället för 100kr via trygghetsförsäkring.

och enligt mina enkla beräkningar så är det bättre med trygghetsförsäkring.
b-b-bassan!