I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med att köpa grafikkort

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-01-22 22:49

Hjälp med att köpa grafikkort

Hejsan...
Jag köpte min dator för två och ett halvt år sedan och valde då det ungefär billigaste grafikkortet som fanns. Det har dugit kalasbra men nu när jag ska spela vissa spel (...the sims...(jaja, men jag tycker det är kul att bygga...)) så ser det minst sagt förjävligt ut..
Så jävla segt och pixligt så man går ju i taket.

Så, jag ska köpa ett nytt, men jag vill inte ha nått dunderdunder utan bara något som funkar och som gör att det ser bra ut.
Har letat lite men jag fattar ingenting och jag vet verkligen inte vilken prisklass som krävs för att klara av det här spelet.
Spelar inget annat heller så jag behöver inget som klarar superavancerade spel.

Bara något bättre.

Så förslag är välkomna eller om ni vill förklara vad sjutton jag ska köpa så vore det kanon!

Tack på förhand :)

(Och varfan man sätter in det i burken utifall jag måste skruva i det själv...)

What we do in life echos in eternity.

2007-01-22 23:01
Ska du ha ett agp eller pci-e kort? Svårt att ge tips annars. Vad har du för övrig hårdvara?

Om du ska ha till pci-e så kan du få köpa ett Radeon X800XL av mig =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-22 23:30
jaja, men jag tycker det är kul att bygga

Haha, faktiskt det enda jag någonsin gjort i det spelet också ^^ Ett maxpris skulle underlätta en hel del :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-01-22 23:48
Två och ett halvt år sedan... Låter som AGP. X800XL som librator erbjuder är ett rätt trevligt kort för AGP. Beroende på priset och på vad du har för dator i övrigt...
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2007-01-23 08:23
Eh.. dator i övrigt.... Det vetifan. Kan ju kolla om jag hittar den där lappen... Isf skriver jag in det i eftermiddag..

Men jag tittar på lappen nu och jag hittar inget ord som heter AGP eller pci-e.

Maxpris.. ja. Jag har ingen aning vad sånt här kostar men typ.. mellan 500 och 1000?? Går det?

2007-01-23 09:14
Start/kör, skriv dxdiag. Klicka på fliken bildskärm. Där står det halvt utförligt vad du har för grafikkort nu. Skriv vilket du har här så ska vi se vad vi kan göra.

2007-01-23 12:52
http://img.photobucket.com/albums/v496/Breaky/whoa-1.jpg

Så, det var det jag fick fram.
Hoppas det är rätt. Hehe.

2007-01-23 15:03
Ah, luktar inbyggt... Hmm.. Om du har kvar lådan till moderkortet så kan du kika i manualen. Alternativt kanske ladda ner CPU-Z. För att du ska kunna sätta i ett nytt kort krävs det att det finns en AGP- eller Pci-eport som du kan sätta kortet i. Förmodligen är det AGP om du har någon plats.

2007-01-23 15:24
Vad betyder agp och pci-e? Vad är det för skillnad?
fisk fisk
banan banan

2007-01-23 15:36
PCI-express (pci-e) är den nya standarden för grafikkort. AGP är äldre, därmed inte sagt värdelöst! De senaste spelen, FEAR, Oblivion, CoH mfl, gör sig bättre med PCI-e då bandbredden är högre och korten snabbare och bättre. Äldre och mindre krävande spel, Sims, Halflife, CS, sportspel osv, fungerar fint på AGP.

2007-01-23 19:27
Jag har nog kvar allt men det hjälper inte mig speciellt mycket. Teknisk engelska är inte min bästa sida...

Men vadå.. kan man inte bara ta bort det andra och sätta dit ett nytt.. haha. Det trodde jag.
Så på vissa datorer kan man inte byta ut det???

2007-01-24 23:10
Ingen..?

2007-01-24 23:11
Är det en nyare dator är det näst intill säkert att du har en AGP-port på moderkortet, kanske rentav en PCI-E-port. Leta efter något av ovanstående ord i registret i manualen.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-01-25 08:02
nya drivrutiner?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-25 14:08
Okej..
Hittar en där som heter Accelerated Graphics Port... ?
Det står:
The AGP slot on the board is compliant with the ned AGP 3.0 specification. blalblbla allowing 8X data tranfers resulting in maximum bandwith of 2.1 GB7s. It defines 1.5 volt power supply operation. blabla this board supports external AGP-8X/4X cards with Fast Write Transactions. Only 1.5 V AGP cards are supported.

Okej... nån som begriper ;) Det är vad som står under AGP i alla fall.
Sen när jag vänder på sidan finns nån bild och där finns det nått som heter PCI-slots och AGP-slots.
Är det nått att hänga i julgranen?

2007-01-25 14:24
Då har du en AGP port alltså. Synd, jag som ville sälja mitt kort =)

De andra får komma med tips.

2007-01-25 14:40
jag tycker ändå du ska prova en uppdatering av drivrutinerna jag! och det tror jag alla andra också tycker, egentligen.

2007-01-25 15:52
Men hur uppdaterar man dom då..?

2007-01-25 16:58
Du kör ju med 64 mb integrerad VIA-grafik. I princip värdelöst. Att uppdatera drivrutinerna är nog bara slöseri med tid. Köp ett AGP-kort istället.
Beroende på vad du vill använda datorn till finns det ju olika kort. Vad du än köper kommer i princip vara bättre än det du har nu.
Du borde inte behöva lägga många hundringar för ett kort som passar dig.
Kolla begagnatmarknaden. Allt från ATI 9600 och uppåt gör sig säkert bra för dig.

2007-01-25 17:06
Okej.. men går det att sätta in det då.. Några sa ju att det kanske inte fanns plats eller något sånt?

Jag ska ha det till samma som nu, skriva och internet. Och sen the sims då, som jag skrev i första inlägget :P Så jag vill ha ett som funkar BRA till dom sakerna.

2007-01-27 11:12
Ok.. vad bra... då vet jag.. tack så jättemycket!
Nej jag tror inte att jag pillar i det där kortet själv. Får ragga upp nån att göra det åt mig. Haha.

Men tack så mycket i alla fall!

2007-01-27 11:21
Du har förresten inte fler förslag som är ungefär samma?

Orkar inte beställa från nätet men ingen av butikerna jag känner till verkar ha det där...
Iofs kan jag ju fråga dem men jag litar inte så mycket på dom på typ elgiganten.

2007-01-27 11:28
Kolla in detta då: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000VdQjDClP?ProductID=eQzD4QFHZfMAAAEOH9BCGhkL&CatalogCategoryID=AxXD4QFHJUcAAAEOyRJZtSyV

Kostar som en skön macka och SIMS är inga problem.

2007-01-27 16:10
hehe.. tack!