I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

LCD, bild kvalite, hjälp?!?!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-01-06 03:50

LCD, bild kvalite, hjälp?!?!

Jag köpte en samsung 32' lcd igår,när jag kollade på ett par dvd-filmer så var upplösningen väldigt dålig tyckte jag, bilden var "hackig", beror det på dvdn eller på själva tv:n (inställningar), jag provade olika filmer, ingen fick nån sån "perfekt" bild, vad är det man ska göra?? tack på förhand!

2007-01-06 03:52
Är verkligen inte insatt men det kan ju bero på

1. Din DVD-läsare att lasern eller något annat är dåligt eller försämrat.

2. Dålig DVD kvalité på skivorna ?

3. Digital eller analogt?

4. Kanske är en sugig TV?
Straight up Menace

2007-01-06 15:09
tvn ska vara mycket bra, det är analogt, kanalerna är skitkvalite, men det skiter jag i, dvdn ska inte vara suddig väl!!!

2007-01-06 19:33
Jag har en kännsla av att dagens HD-TVapparater behöver en hög upplösning för att kunna fungera optimalt.

Jag kopplade en extern DVD-spelare till min nya HD-tv (sony 32 tum) och bilden blir sådär, rätt suddig med matta färger.
När jag sedan kopplade TV:n till min HTPC (dator) och körde via en HD-upplösning (720p) och testade samma DVD-skiva i HTPC:ns DVD-spelare så blev bildkvalitén sjukt mycket snyggare. Både skarpare och klarare.

Förövrigt kommer ju HD/Blueray-DVD snart och då kommer man på rikitgt kunna utnyttja HD-TV:S fulla kapacitet.

2007-01-06 19:35
Seth har rätt.. Kopplar du in TV-out blir kvalitén perfekt, däremot av min externDVD/Xbox360 blir kvalitén inte dålig men ändå inte lika bra som mot datorn..
Straight up Menace

2007-01-06 21:13
Köp en DVD-spelare med HDMI-ut så ska du se att det blir bättre bild.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2007-01-06 21:58
hur stor skillnad gör egentligen HDMI-kabeln mellan DVD -> TV?
köpte nyss hd-tv och enligt försäljaren var skillanden marginell. ska dock ha en HDMI-kabel ändå...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-07 14:23
Skillnaden mellan VGA och HDMI är rätt marginell, däremot är skillnaden compisite/SCART och HDMI väldigt stor.

2007-01-07 17:09
Nu har jag inte läst vad andra svarat. Äger själv en HD-TV.

Jag vet inte om jag förstått ditt problem riktigt, men på en HD-TV som du har så ser man ju direkt att det är dålig bild på dom gamla sändningarna och gamla DVD filmerna, detta för att HD-TV visar mycket bättre bild än gamla tv. Man ser helt enkelt inte hur dålig bild det egentligen är på dom gamla medans man gör det på dom nya.

Nu vart det väldigt grötigt det jag skrev, hoppas du förstår lite av det jag menar.

2007-01-07 17:25
Skillnaden mellan scart o scart kan också göra en hel del.
"Once you've taken a few punches and realize you're not made of glass, you don't feel alive unless you're pushing yourself as far as you can go."