I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Platt skärms problem

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2006-12-24 10:47

Platt skärms problem

Okej de här blir långt, hoppas något dator kunnig person har tid o hjälpa till..

Behöver hjälp med en TFT dator skärm jag sitter på hemma. Här kommer problemet, väldigt många gånger när jag idag startar skärmen så blinkar lilla ”el-lampan” bara grönt och den startar inte. Skärmen är helt svart o lampan fortsätter blinka även om jag stänger av datorn. Dom få gånger jag får igång den idag så drar jag ur el sladden ur den o låter den stå någon dag o när jag stoppar in den så fortsätter den antingen att blinka (funkar inte) eller så lyser den gult o på skärmen står det ”skärmen sätts i vänteläge” och om jag då sätter igång datorn så brukar det funka dom flesta gånger. O visst man kan säga skärmen är paj men då den funkar ibland o ibland inte har jag svårt o tro att den är paj.

För att testa om jag kan hitta felet har jag satt datorn i vänteläge ett par gånger o se vad som händer, o när jag väl ska gå ut vänteläget genom att röra på musen så börjar skärmen blinka likadant igen, trots att den funkat 3 minuter tidigare. Så jag har tror det är problemet uppstår av vänteläget, men hur o på vilket sätt förstår jag inte, det verkar som själva skärmen försätter sig i standby läge o får inte rätt sorts kontakt med datorn. Sjukt jobbigt är det här iaf..

Dator skärmen är satt som första skärm gentemot tvn som jag också är inkopplad i datorn (som jag får använda mig av när jag ska kolla något viktigt, men de funkar inte i längden).

Har ingen lust o lämna in den på lagning när jag tror dom kommer säga att den funkar bra, o de kanske är något med mina inställningar på datorn som gör att problemet uppstår.

2006-12-24 12:06
Fördelen med TFT skärmar är väl att man kan bära dem?

Således. Testa vid en annan dator.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-24 12:26
Använder du rätt upplösning och uppdateringsfrekvens? Vissa skärmar stänger av sig och bråkar om man inte använder nativeupplösningen och med rätt uppdateringsfrekvens. Ta reda på skärmens nativeupplösning och uppdateringsfrekvens (hz) och ställ in dessa. Om du kopplar via DVI är det förmodligen 60Hz som gäller med upplösningen 1280x1024. Det kan finns nån knapp på skärmen eller nån del i menyn som det står "auto-nånting" som ställer in detta själv, men inte säkert.
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2006-12-24 12:42
Gurra

Vad har DVI med den Hz:en och upplösningen att göra?

2006-12-24 15:23
gurra
jag tycker det låter som att du är på rätt spår, tror problemet ligger där någonstans (tror verligen inte att skärmen är paj).. Den upplösning jag har nu är 1024 x 768, och 60 HZ. Jag har inte DVI jag har vanlig koppling mellan dom 2.. Kollade på menyen på skärmen o där stor de Förinställt, men där står de dom inställnigarna jag ställt via dator inställningar, du vet egenskaper o så..

och nativeupplösning.. det vet jag inte vad det är...?

Den skärm jag har är en LG flatron L1715S.. kanske hjälper något.. ingen annan som har haft samma problem?