I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

att tänka på vid köp av nätaggregat...

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2006-12-16 14:37

att tänka på vid köp av nätaggregat...

hej,
mitt nätaggregat gick sönder häromdan. det började osa förjävligt så det va bäst att rycka ur sladden. hur som helst. nu behöver jag ett nytt. något speciellt man bör tänka på?..

funderar på det här:
NorthQ 4001EXT
men den stora fläkten som är uppåt där...den kommer ju sitta skittajt i chassit...kan det vara någon fara att det blir för varmt?

hmmmmmmmmmmmmmmm

2006-12-16 16:13
Den fläkten ska riktas neråt. dvs mot botten av chassit.

Vad har du för dator? Mycket komponenter? Inte alltid säkert att 400w räcker.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2006-12-17 00:47
har inte så mycket komponenter...hade ett 450w-aggregat innan...
hur ska man veta om det räcker?..

2006-12-17 14:27
okej...det här sitter i:

Moderkort: Asus P5LD2
Processor: Intel Pentium 4 650 Prescott 3.4GHz
Grafikkort: Hightech Excalibur ATI Radeon X1300Pro ICE-Q 256MB
Hårddiskar: Maxtor DiamondMax 10 6L200M0 200Gb x2
DVD-brännare: NEC ND-3550 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R
Ljudkort: ESI Juli@

hmm..det är väl typ det...

2006-12-17 16:10
puffra

har du massa fläktar och skit? neon osv så tar det ju litegrann.

Jag skulle köra på ett +450w och ett bra märke om jag var du.  
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2006-12-17 16:50
ett vanligt 450 räcker gott o väl för dina komponenter.
Att tänka på är att väljer du ett märke eller en produkt som kostar lite mer, har fått bra betyg, men kanske på pappret har 350-400W så är den oftast bra mkt bättre än en billig som på pappret har 450-500W. Man får det man betalar för.

Det jag har hört om NorthQ är inte att det är världens bästa grejer, men priset är inte särskilt högt heller.

Själv kör jag med Huper Type-R 580W, lite dyrare och har ett bra omdömme och det är jag extremt nöjd med. Bra kvalité, dessutom är det snyggt.

För ditt system så skulle nog tillochmed ett 350W nätagg av bra kvalité funka, men lika bra att köpa ett framtidssäkert på ca 450-500W. Snåla inte när det gäller nätagg för det är saker du kan ha kvar när du ska uppgradera datorn senare.
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-12-17 16:53
http://store.xsit.se/product_info.php?cPath=71_69_88&products_id=165

Där har du ett lagomt bra, billigt nätagg som skulle räcka för dig och ditt system.

Vill du köra lite mer framtiddsäkert kan jag rekommendera

http://store.xsit.se/product_info.php?cPath=71_69_88&products_id=168

eller

http://store.xsit.se/product_info.php?cPath=71_69_88&products_id=166

Går genast upp nåhon prisklass men blir desto säkrare!
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-12-17 22:38
Jadu, satsa på ett medelstarkt nätagg (~350w borde täcka dina behov), och var noga med att inte få nåt alltför högljutt fanskap. Övrig kylning är ju lätt att modda fast sitter du med ett nätaggregat som lever djävul såsom Hitler som basplatå så eru rätt fucked i vilket fall som.. =/ Lycka till!

2006-12-17 22:49
fläktar neon och shiet drar inget, runt ett par W, mA.
Det du ska tänka på att i dagens läge används 12v väldigt myket, grafikort, moderkort ja de mest som behöver ampere använder 12volten. För i tiden så var 5volten mer i användning och många tillverkare har inte riktigt kommit bort från detta. så se till guds skull till att du har hög ampere på 12volten. annars precis som de andra har sagt, det är ofta bäst att ta det lite dyrare nätagget då det antagligen presterar långt bättre än det billigaste.
Detta är min forumsignatur

2006-12-18 01:18
tack för hjälpen!
blev en likadan som jag hade innan till slut:

Antec SmartPower 450W
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329298
(fattar inte hur man länkar med mac)