I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SE hänger inte med längre - Nya Nokia E90

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2006-12-08 07:38

SE hänger inte med längre - Nya Nokia E90

"The device is based on S60 3rd Edition (3.1, Feature Pack 1). It’s a clamshell like all older Communicators and it has two screens. The external screen is 240×320 (it’s a typical S60 3rd Edition screen) while the internal screen is……….. 800×352 pixels!!!! YES! It’s large and it’s of fantastic quality! It shows the same UI as the external screen but in a different resolution which looks like three E61 screens in a row The nicest thing is that all applications can be run on EITHER of the screens. You can launch a program on the external screen, open the flip and continue working with the program on the internal screen. And vice versa! No more restricted, almost useless cover UI which can’t do anything but phone calls and access to SMS/contacts. Now you get FULL access to the entire OS from BOTH sides. The UI and all applications automatically rescale themselves to the right resolution. The internal screen is NOT touch sensitive."

...

"The UI inside and system applications look like S60 3rd Edition, the device has the standby screen known from the latest S60v3 phones (including the active part) and also the typical S60 menu with folders. Applications like Contacts, Calendar, etc. are tweaked for the high resolution of the internal screen. I mean, on the external display they look and work like on any “normal” S60 3rd Ed. phone e.g. N80, but on the internal screen they make good use of the much increased resolution and screen area. For instance, Contacts have the list of your contacts on the left side while the selected contact data is shown immediately on the right side, like in older Communicators, so there is no need to click each contact to open it’s card and then go back to the list. I had no time to check all system apps in detail but it looks that all system applications including Calendar etc. will be much extended compared to standard S60 3rd Ed. phones and I’m sure that they will not be lacking functionality or ease of use compared to older Communicators. I know that this is what some people were afraid of. Don’t be. The unit I tested didn’t have full set of applications, for example the Office folder was still empty, which is the best proof that Nokia works on the applications for the new Communicator and not just takes them from the existing S60 devices without any modifications."

Saxat från my-symbian
Lite pinsamt att Sony Ericsson knappt fått ut P990 på marknaden när den redan känns 1-2 år gammal - och barnsjukdomarna på den skall vi inte ens börja gå in på.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-08 19:29
Håller med dig. Men Nokia har begått ett par enorma misstag. Denna framåtteknik är inte klar. Verkligen inte. Jag lämnade tillbaka min N80 och sålde min N73 p.g.a. konstanta buggar som uppenbarligen var "normala".

Största problemet är väl bristen på minne i mobilerna. Ingen nytta för funktioner och flera fönster om man ej kan använda de utan att minnet tar slut.

Nu kör jag på en härlig SE w850 som faktiskt klarar av att ha en godkänd webbläsare, musik OCH ett spel igång samtidigt.....

................................

Men så fort Nokia får ordning på mjukvaran och minnet är jag tillbaka igen.

2006-12-08 20:04
Håller med Sociopat, Fick 3230 precis när den kom ut (visserligen 1.5 år sen, men ändå) och buggarna är överallt. Minnet är det som är sämst med den... Plus att en sån enkel grej som att göra mobilen "tät" så inget skit kommer innanför skärmen... hur jävla svårt ska det va??
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2006-12-08 21:12
Ny tegelsten på väg eller bäst och akta sej.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-09 10:31
Äger en Nokia E61 samt en Nokia N91.
Enda minnesproblemet jag har, det är när jag laddade in www.aftonbladet.se som ligger på ca 3.5 Mb i storlek, då klagade webbläsaren på att minnet var slut.
Jag brukar lyssna på "BOKiLUR" (java-app) samt spela skyforce reloaded samtidigt, ah... då har jag igång IM+ med (MSN, alltid igång på luren). Inga problem alls.

Känns som om ni fick lite måndags-ex?

Sociopat

Vilka buggar upplevde du med N73?

2006-12-09 12:26
Daviden//

Nej det är inga måndagsex utan någon som är allmänt känt bland N73 och N80. Spela spel o sånt är inget problem, men telefonernas absolut fetaste funktion är ju W-lan och webbläsaren. Nada utnyttjande utav den om skitet inte ens funkar.

Sen kan du avbryta en uppladdning i från Aftonbladet vid typ 700k och ändå få in det mesta ifrån sidan. Problemet kommer ju sedan när du ska vidare och läsa en artikel eller surfa vidare till en annan sajt. Då lägger skitet av.

N80 hade problem med reboots och minnet som sagt.
N73 var värre med ständiga musikspelarproblem, kompatibilitet med minneskort, bluetooth avhängningar m.m.

E61 är av någon anledning stabilare, men den har ju också varit ute längre. N91 har du jäkligt mycket tur med då den har haft ständiga hårddiskkraschar och problem med mjukvaran. Men det lär ha fixats då den varit ute ett tag.

Problemet är ju den att om man köper en mobil för 5-6000 kronor då vill man inte att den antingen ska vara gigantisk eller beroende av sjutton mjukvaruuppdateringar för att det ska funka. Jag tröttnade helt enkelt på att inte ha färdiga telefoner.

Och liksom ifall varken batteri, webbläsare eller minne är något ha och man endast kan köpa lätta program, då kör jag hellre på en w850 där jag kan ha igång MIG33 (msn), webbläsaren (jäkligt bra faktiskt) och musikspelaren igång samtidigt. Har jag lust kan jag starta ett till spel också.

Just nu kollar jag en hel del på vad jag ska köpa om ett år och en mogen N95 är ett alternativ om de fixat minne och mjukvaran tills dess. Annars ser ju onekligen E90 het ut.

2006-12-09 13:15
Tycker nokias telefoner är grymt fula och stora.

2006-12-10 02:17
N91 har du jäkligt mycket tur med då den har haft ständiga hårddiskkraschar och problem med mjukvaran. Men det lär ha fixats då den varit ute ett tag.

Har faktiskt inte läst om en enda, och jag är, och har varit, aktiv i de flesta symbian-forumen då man blir det om man är intresserad.
Har faktiskt läst om fler fall där personer tappat sin N91 några gånger och varit förvånad över hur stöttålig den är.

Sen kan jag inte hålla med dig om webbläsaren, den är guld.

Kommer dock få hem en SE P990i inom kort tror jag. Ogillar den redan, men äh - ska vara lite öppensinnad, även om den känns medeltid.

2006-12-10 13:31
Daviden//

Vadå du kan inte hålla med mig om webbläsaren? Det är bekräftad fakta. Webbläsaren i sig är guld ja, men minnet i telefonen orkar inte större sidor och det finns inte många sidor numera som är under 700 kb.

Problemet är väl att du hänger på symbian forumen. Det gjorde jag också innan jag köpte mina Nokia telefoner. Testa gå över till mer neutrala sidor eller googla på problem med telefoner.

Tyvärr så är du fel ute. Nokia är numera kända för spetsteknologi med buggar.

Sen att SE:s toppmodeller är hopplöst efter är en helt annan sak. P990i är förutom gammal och ålderdomlig även buggig och allmänt disfunktionell.

Jag hoppas Nokia får E90 och N95 rätt. Då lär jag lätt gå över till de igen, men tills buggar och mjukvara görs bättre i deras N-serie tänker jag inte lämna min stabila och kompetenta W850.

2006-12-10 13:31
Och förresten. Vad fan jobbar du med? Hur många telefoner har du? =)

2006-12-10 21:50
Sociopat

Jag talade mest av egen erfarenhet - som jag sätter främst :)

Är marknadskoordinator ...typ :P

Fixade en SE P990i nu idag, ska se hur jag gillar den (den kommer bli mer av en ringa vanliga samtal och sms/mms:a-lur dock :)

2006-12-10 22:49
daviden är utsänd av finlandsregering för att sprida finnepropaganda :)

aldrig hört honom skriva ett vänligt ord om SE ;)
cry me a river!
--> thcrew

2006-12-10 22:49
"hört honom skriva"
hur nu det går till :)
cry me a river!
--> thcrew

2006-12-11 12:47
Synd att de misslyckas fatalt med allt vad design heter då :)
Sony Ericsson all the way. Dessutom finns det fler segment av mobilmarknaden än pda-wannabes, och där blir Nokia sedvanligt stekta.
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-12-11 13:08
PenDragon

Design är ju som bekant väldigt individuellt. Den vita versionen av M600i är den enda snygga mobilen som SE har, enligt mig - annars är det samma gamla fyrkantiga lådor de tillverkar, ungefär som volvo.
Nokias telefoner är stilrena, nyskapande och har lite annorlunda lösningar (syftar på t.ex. N93, 8800, N95, E70 m.fl.), sånt gillar jag.
SE lyckades ta fram ett halvt fungerande qwerty (M600i) samt en avtagbar lucka till P990i - som ändå inte fungerar så bra. Jag har haft båda i min ägo, inte imponerad någonstans.

Hur kan du påstå att Nokia är "stekta" när det kommer till "vanliga" mobiler? Visa statistiken på detta.

2006-12-11 20:20
SE är inga fenomen heller när det gäller design även om de shapeat upp sig lite på sistonde.

Nokia däremot har faktiskt helt OK design. N73 är en fin tös. N95 ser mäktig ut. 7390 är väldigt snygg. 5300 likaså.

SE har W850, Z610 som hyffsade rent designmässigt.

2006-12-12 08:19
Sociopat

Z610 har en snygg framsida, tyvärr måste man se baksidan med.
Pröva att googla bilder på den, se om du kan hitta någon på baksidan av mobilen - det är liksom all krut på framsidan ...resten av telefonen glömde de designa. :P

2006-12-12 12:28
Z610 är snygg men för klumpig.

Tyvärr (eller vad man ska säga) slår ju Samsung både Nokia och SE på fingrarna rätt rejält vad gäller industridesign.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2006-12-12 12:34
Samsung har väl i stort sett bara clamshells? i300 är iofs. inte, men ändå.

2006-12-12 12:51
De har få "vanliga" men många clamshells, skjutbara och vridbara, ja det är sant (med X820 som snyggt undantag). Men det gör ju inte deras dominans på designsidan mindre, det är ju helt enkelt en inriktning de valt. Dessutom visar de bra prov på nytänkande med X830. Till och med smartphonen i320 är snygg.

Synd bara att deras menyer är (iaf har varit) jävligt kassa och deras batteritid generellt är dålig.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2006-12-12 13:40
Någon som vill köpa en olåst SE P990i föresten? :)
3500 kan jag tänka mig, som ny.

2006-12-12 14:28
Daviden//

Vad fick du för intryck av P990i?

2006-12-12 14:38
Sociopat

Kompetent mobil ...dock enbart med den firmwaren jag har (den senaste).
Lite för omständig vad det gäller användning - dock känner jag nog så p.g.a. touch-displayen, man måste göra en hel del via den, vissa menyer kan man inte gå in i utan att fälla ner luckan och aktivera touchdisplayen t.ex.

Den slår inte min E61 :)