Uppringd av ISP ang. fildelning!
Ja, vårat DSL-abbonemang (Universal Telecom/Skanova) står ju då på min storasyster, och familjen är stor. Hursomhelst kom hon in idag och meddelade att de hade ringt och inlett samtalet med att tala om att det handlade om upphovsrätt. Någon som nyttjade vårat Internet hade de då via sina 'sensorer' sett fildelning förekomma vid tvp tillfällen. De menade på att detta var ett jättevanligt fenomen och att det var svårt att kolla upp vem som egentligen låg bakom. Hursomhelst skulle de vara tvungen att stänga av vårat Internet tillfälligt om de ertappade vår anslutning med sådan aktivitet en 3:e gång.
- "Hur länge då?"
- "Ja, tills ni har åtgärdat fildelningen!"
Jävligt skruvad hela grejen enligt mig. Vet ju inte ens vem i huset som varit inne på DC o fulat sig, kan ha varit jag eller någon annan. And besides, who cares?! Det jag vill veta är vad som kan hända med detta? Har de rätt att sniffa på vår lina sådär? Vad har de lättast att se, DC eller torrentseedning? Borde jag ringa dem och be dem att inte annoya min syster med sådana samtal om de inte vill smaka på Wrath Of God?
Berättade för en polare om vad som hänt idag. Han i princip skrattade och menade på att detta antagligen var ett stort practical joke. Jag ligger liksom på 0.5/0.5MBit DSL och kan inte orsaka några större 'fildelningar'. Hans teori var att antagligen min ISP hade nån "kupp" då de bara på måfå ringde runt till alla möjliga kunder som råkat ha den porten öppen alternativt strömmat x antal gigabyte ut/in från och skrämselringt lite sådär. Jag borde inte oroa mig iaf tyckte han.
Vad säger ni? Först och främst är jag nyfiken på om någon annan här inne har Universal Telecom / Skanova som internetleverantör och om ni (förutsatt att ni fildelat) har fått några sådana samtal?
Tack för alla svar, spydiga oneliners undanbedes emellertid.