I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Extern HD pa bade Mac & PC?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2006-10-25 21:35

Extern HD pa bade Mac & PC?

Ok, scenariot ar som foljande:

Jag har en extern HD kopt har i USA. Det ar tankt att jag ska kunna anvanda den pa bade MAC och PC da det som anvands har i skolan ar Mac, och hemma PC. Problemet ar att jag far 'Read'-rattigheter nar jag oppnar den i Mac OS X, men inga 'Write'-rattigheter. Hemma ar det en annan sak da den antagligen ar formaterad till PC-settings. Men fragan ar nu hur jag ska fa detta att funka? Hur fixar jag en Mac-partition och en PC-partition?

Forstod ni? Forhoppningsvis, tack.

California, knows how to party!

2006-10-25 22:17
Är den formaterad i NTFS? Testa formatera i FAT. Det borde funka på båda. Eller googla lite på det XMoney snackar om. Bättre att köra med apples filsystem än microsofts.
njut

2006-10-25 23:04
FAT32 stöds av båda.. men så kan man inte ha filer över 4gb vilket enligt mig suger en aning.. Jag ska själv köpa en extern snart då får de blir att köra den på HFS o sen MacDrive på PCn.. Jag litar mer på Mac än PC :)
Save me Jebus!

2006-10-25 23:22
FAT32 is the way to go. Spelar mindre roll huruvida du kan ha filer på över 4 gb skulle jag tro, bara att rar:a ner skiten och packa upp den till en lokal disk.
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-10-25 23:29
Vad yrar du nu om? Med RAR menar jag givetvis att img-filen är uppdelad i flera mindre filer, som RAR-releaser alltid är.

2006-10-25 23:44
Vilket i princip bara är dvd-r :)

2006-10-26 12:59
Jävligt sant Pendragon.. haha jag tänkte inte så långt.. självklart e FAT32 de bästa då slipper man klydda med program å sånt
Save me Jebus!