I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Blixten tog Nätverkskortet?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2006-08-29 19:00

Blixten tog Nätverkskortet?

Jag ska försöka förklara så bra som möjligt.
Vi har två datorer hemma, en som är min och en som är familjens.
Båda är kopplade till samma rauter (?).
Åskan överraskade mig när jag satt vid datorn (familjens var avstängd) och det small precis över huset och precis innan smällen så klicka de till i min dator (antar att det var blixten).
Jag stängde av datorn och drog ur kontakten direkt.
När åskan dragit undan så satte jag på modemet och först gick det inte igång men efter en stund så började det lysa svagt rött (när det är igång och fungerar ska 3 gröna lampor lysa), men vartefter började det blinka orange som det gör när man sätter på det och till slut, efter ovanligt lång tid, så gick det igång.
Men nu fungerar inte internet på min dator. Jag har en nätverkssladd från rautern till min dator och nu undrar jag om det är mitt nätverkskort som gick sönder av åsknedslaget eller om det är något annat?
När jag testade sladden till mitt xbox 360 så gick det inte att komma ut på xbox live.
Men när jag provade en annan nätverssladd så gick det fortfarande inte att gå in på internet.

Så, kan åskan både slagit ut nätverkssladden och nätverkskortet eller kan det vara typ urtaget där man sätter in nätverkssladden som gått sönder?

Och, om det är nätverkskortet, kan man byta det själv?

norrkööping