I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

keff prestanda / "bra" dator, hjälp!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2006-08-21 16:45

keff prestanda / "bra" dator, hjälp!

Hej!

Tänkte höra lite här på whoa om ni kanske kan knäcka varför min dator är så USEL i fps (well, spel i allmänhet) Jag har spelat ganska mkt fps förr i tiden, och då använde jag en CRT skärm + ganska sunkiga prylar (En plockdator med SDRAM och ett sunkigt brasilianskt moderkort) men det funkade bra. Jag hade grym precision i musen (+updateringsfrekvens dator->skärm)

Nu har jag bytt dator, eller ja det va ca ett år sedan. har dock inte brytt mig så mkt om prestanda under denna tid. Så för nån vecka sen installerade jag CS och BF2 och tänkte smeka upp lite. MEN jag har så USEL prestanda, det rycker som fan och musen känns GRYMT "laggig", den hänger liksom inte med riktigt. Samma gäller grafikkortet. Vet inte vad felet är. Det är grymt segt i mer krävande spel (bf2) väldigt dålig prestanda även på låga upplösningar med minimum detalj-inställningar osv.

Va är det för fel? fel drivisar? måste jag köra någon tweak?
när det händer lite på skärmen så har jag utmärkt prestanda, men såfort det händer något drar fpsen ner och jag får små ryckiga hack när jag snurrar runt osv.

exempel: spelar world of warcraft, och har väll en fps på 25~ (max!, sjunker till typ 10 när det händer mycket på skärmen) i 1024, samma i högre upplösningar).
En kompis med exakt samma kort och liknande prylar, han kör full detail och högre upplösning och lyckas ändå få grymt bra prestanda, så det känns lite skumt.

här är min burk:

pentium 4 3ghz på ett Asus-moderkort
1024 ddr
gainward GeForce 6800GT
7200 rpm diskar
samsung syncmaster 730BF "17 tft
lazermouse 6000 MS


är datorn för gammal/dålig för att prestera bra i detaljerade miljöer?
är det min TFT som suger? Fick uppfattningen om att den skulle va grym i spel..


fan va långt det blev! Va tror ni?



Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.