I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-08-20 23:45

Nytt grafikkort

Varje gång jag startar ett spel så fryser bilden fast. Jag har provat att omformatera datorn och installera nyaste drivisarna till mitt grafikkort, men utan lycka. Det verkar alltså vara fel på mitt grafikkort(?) Allt annat på datorn fungerar fint. Som att titta på film etc.

Jag har nu tänkt att köpa ett nytt grafikkort men är inte så kunnig inom området. Vad jag vill kunna göra är att spela de nyaste spelen på bra grafik. När jag högerklickar på skrivbordet och går in i egenskaper/inställningar/avancerat och väljer mitt grafikkort så står det: GeForce 4 Ti4600 BUS: AGP 4X

Jag har då antagligen bara AGP 4X och ingen PCI-E eller AGP 8X? Kommer prestandan på AGP 8X-kort bli markant sämre då?

Aja, vilket kort ska jag välja för runt 1500kr? Är det värt att då köpa ett lite billigare PCI-E kort och köpa nytt moderkort som klarar PCI-E? Det kanske blir lite flaskhals då med tanke på resten av komponenterna i datorn. Jag kommer dock säkerligen ha råd att uppgradera min dator mer i framtiden, kanske inte lägga en förmögenhet men ett par tusen till inom en överskådlig framtid, och det kanske bara är minnet som behövs bättras på då?

Jag har:

Windows XP servicepack 2

Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.20GHz

512 MB sdram

Hårdiskutrymme kvar: 11 gb

NVIDIA GeForce4 Ti 4600

DirectX 9.0c

Soundblaster Live!