I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-04-09 14:41

PHP

Söker någon som kan bygga en enklare hemsida med PHP funktioner.

OBS! Kan inte betala något för detta med någon kanske vill göra det ideellt som att slags referensprojekt? Kontakta mig isf.

Peace

2006-04-09 14:44
php är ingen lek så ingen lär göra det gratis.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-09 14:53
Ok, men någon kanske redan har det jag letar efter klart på datorn. Eller nått... :)

2006-04-09 14:54
... så vad är det du letar efter då?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2006-04-09 14:54
vad exakt vill du ha? och varför, och till vad.
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2006-04-09 15:05
Jag behöver en enklare upppbyggd hemsida som är lätt uppdatera direkt i webbgränsnittet. Med funktioner som t.ex att ta bort, lägga till, redigera, söka och sortera informationen.

Något i den stilen. För mer info skicka ett meddelande till mig...

2006-04-09 15:12
Eller om någon beskriva i vilken ände man börjar för att lära sig detta själv? :)

2006-04-09 15:23
Lättast för dig är nog att använda något färdigt CMS (Content Management System). Finns många bra.

Du kan kolla på bl.a. http://www.textpattern.com/
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2006-04-09 15:36
opensourcecms.com

Klicka sedan på Portals / CMS
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-09 15:40
Aight tack...

Vilka förkunskaper bör man ha för att arbeta med CMS?

Några andra frågor...

Vilket program är egentligen bäst och enklast att bygga hemsidor med jag kan en del i dreamweaver och frontpage och fungerar det tillsammans med php och cms?

Peace

2006-04-09 15:45
urr P21, En fråga bara, bör jag ladda ner dessa...?

- PHP 4.3+
- MySQL 3.23+

2006-04-09 15:57
Om du är så pass nybörjare som det låter, samt vill ge dig på att programmera php med MySQL så rekommenderar jag Wampserver. Bara att installera och knalla på utan en massa configs och sånt.
Laila Freiwalds

2006-04-09 16:09
U-Nas P20, Ok tack! Wamp, php, cms, mysql, många förkortningar nu... Är det någon som kan beskriva dessa med en mening var. Vad det egentligen är?

Det går att göra ett cms system med wamp? Det är knappt så jag vet vad jag frågar nu... Haha...

2006-04-09 16:20
Wamp är ett paket som innehåller Apache , php och MySQL .
Istället för att installera dem var för sig och sedan "koppla ihop dem" så är det redan fixat från början.
Apache är en webserver. php är programmeringsspråket, men det som installeras med Wamp är stödet för php. Det behövs för att din dator ska kunna förstå dina script.
MySQL är en databaslösning. Många script använder det för att lagra informationen som t.ex. inkommer från användaren i form av ett inlägg i en tråd och liknande.. Hmm, vet inte hur basic jag ska vara när jag förklarar, men du hajjar nog :)
Laila Freiwalds

2006-04-09 16:26
en hemsida i PHP med CMS är långt ifrån "enklare hemsida"
"fördomar fördummar"

2006-04-09 16:38
U-Nas P20, Aha tackar! Jo jag fattar faktiskt!

ChopACop P1, Nej kanske inte. Men det beror på hur man ser på det och hur mycket man kan.

2006-04-09 16:43
U-Nas P20,

När man har installerat detta paket... Nästa steg? Vad bör man lära sig då? Html-programmering? Eller fungerar det bra att t.ex bygga en hemsida i Dreamweaver eller liknande och sedan lägga till eller låta någon annan hjälpa en med att lägga till php-programmering? Vad har CMS-systemet för roll?

Tack för dina svar! :)

2006-04-09 16:51
Altså.. Kan nog våga påstå att php i första hand endast har med funktioner att göra. Visst kan man också skapa design och utseende med php, men det står i huvudsak html'n för, och det är överkurs för dig just nu.

När jag ska knpåa ihop något så gör jag först alla funktioner färdiga. Bara en vit sida med det jag vill ha, och först då så bakar jag in designen runt om så att säga.
Du ska inte ge dig på att göra en helfärdig sida det första du gör. Lek lite med echo och if-satser först, för att lära dig syntaxen. Mitt tips iaf.
Börja så smått på phpportalens skola. Ha inte för bråttom, det är då du tröttnar och lägger ner hela grejen med att lära dig php.
Laila Freiwalds

2006-04-09 16:59
Ok, men ska man arbeta i anteckningar/notepad då eller? Eller går det att arbeta i dreamweaver? När man gör själva mallen utan någon speciell design...

Nu tänkte jag väll inte försöka programmera värsta grejen direkt utan testa lite och se om jag kan få till en temporär sida. Så att jag kan låta någon kunnig göra det ordentligt när jag får råd.

2006-04-09 17:07
Du kan gott sitta i dreamweaver om du har tillgång till det. Fördelen är att programmet känner igen och färgar kommandon och rader efter dess funktion.. Precis som när du knackar html, formulär blir oreangea osv.

Mina första script såg ut såhär
<?php
$efternamn = "Persson";
echo "Hej, mitt efternamn är " . $efternamn . ". Vad är ditt?";
?>

så börja på det sättet så kommer du öka efterhand.
Laila Freiwalds

2006-04-09 17:09
Aight... Inte för att jag fattar det scriptet men... Hehe... Hur kommer då CMS in i bilden?

2006-04-09 17:12
Ville: du kan inte koda php grafiskt, iaf inte på nått smidigt sätt jag känner till. så det spelar eingen roll vad för textaditor du använder.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2006-04-09 17:14
slowmo P21, Med grafiskt så menar du i ett layout-läge så att säga...?

U-Nas P20, Gör man så mycket mer med wamp när man har installerat det? Eller är det bara för att "få" alla funktioner? Det är liksom inget prgram som man använder sig av?

2006-04-09 17:16
CMS är ett färdigt system för att skapa och editera sidor inom scriptet.. Du behöver altså inte bry dig om något CMS om du ska lära dig php.

slowmo
WYSIWYG går la inte med php, men färgerna jag nämnde är ju iaf en jäkla fördel om man är nybörjare. Därför är ju ex. dreamweaver att rekommendera framför någon random texteditor.
Laila Freiwalds

2006-04-09 17:19
U-nas, Ok, men då kör jag kanske på det stället då... Kan du rekommendera något CMS system att arbeta i? Men då jobbar man alltså i detta system istället för anteckningar eller dreamweaver?

2006-04-09 22:48
Nänä, CVS är ett färdigt script precis som en gästbok eller vad som helst. Det är dock ingen gästbok, utan en färdig hemsida med möjlighet att ändra innehållet online så att säga..
Laila Freiwalds

2006-04-10 04:16
PHP Nuke fast de är väll rätt krångligt om du inte känner igen php kod kanske..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-04-10 12:53
http://www.joomla.org schysst cms

2006-04-10 13:05
joomla, jag testar! :)