I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Javascript: Räkna ihop värden i formulär

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2006-03-02 19:36

Javascript: Räkna ihop värden i formulär

Hej, jag håller på och utvecklar ett beställningsformulär till en hemsida jag gör. I det har jag fyra stycken olika "antal-fält"... Där besökaren skriver in det antal av varje produkt hon vill köpa. Jag skulle vilja ha ett script som räknar ihop antalen och skapa en liten formel.

Det är alltså 10st produkter som skall säljas. Och grejen är att man får mängdrabatt när man köper flera. Så här kan vi säga att det ser ut:

1st 99kr
2st 179
3st 249
4st 200kr

och om man köper t.ex 5st kostar det totalt 250:-, 6st 300kr osv osv. Ja ni hajjar. Inte smarta priser, men det är bara ett exempel.

Under tiden dom skriver in vill jag att det ska uppdateras under formuläret, där det ska stå "Totalt att betala: 179:-" osv osv osv.

Hur jag gör detta vet jag inte =) Jag antar att det ska göras med Javascript och inte ASP eftersom jag vill att totala summan ska uppdateras direkt när kunden ändrar något.

Tacksam för svar!

/ Oskar

Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A

http://www.otechdesign.com