I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp!!! min master hårddisk hatar mig!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2006-02-13 21:59

Hjälp!!! min master hårddisk hatar mig!

jo det e såhär att datorn bara dör ibland, och när den startar om så tycker burken inte att det finns en master hårdisk, slaven finns där fortfarande. och så kommer nästa ruta med "nånting"boot failur. jag lyckas stara om datorn och få den att fungera om jag kopplar loss slaven. sen kan jag stänga av den och koppla in slaven igen och sen så funkar det ett tag tills den dör igen.

hur löser jag detta?

Oyyy Heineken! Right here you Dirty Wanker!!!

2006-02-13 22:12
säker på att du byglat rätt? Om du inte måste ha en master så sätt båda på cable select..
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2006-02-13 22:24
måste jag inte ha en master?

2006-02-13 22:35
Ja det måste du. Använder du cable select så får du se till att stoppa in rätt IDE-kontakt i hårddisken (det är oftast olika färger för cable select, t.ex svart kontakt för master och grå för slave).

Fast det låter som din hd håller på att dö. Kör chkdsk på disken när (om) du kan starta, och det finns program som du kan ladda ned som kan kolla om det är nåt fysiskt fel på disken (kolla disk tillverkarens hemsida, info brukar finnas där)
There are no stupid questions, just stupid people - Mr. Garrison

2006-02-13 23:50
Pallar ditt nätagg? Kan vara att det inte orkar driva alla hårddiskar.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2006-02-14 00:39
mm, later som:

1, harddisken haller pa att do
2, harddisken blir for varm, stanger av sig, o sen satter pa sig igen en stund.
(3, det som luthgr3n sa, men tvivlar pa det. da borde den fungera nar du startar om, eller inte, alls gissar jag. men det vet jag inte...)

Kontrollera varmen, ev. oppna upp o ta bort damm m.m.
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2006-02-14 19:02
Är det "bara ibland" så tror jag att du kan ha råkat ut för samma problem som jag nämligen en glappande IDE-sladd.

2006-02-15 14:11
tack för svar, ska försöka med allt!