I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

RAR el. ZIP? (bränning)

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2005-11-22 11:31

RAR el. ZIP? (bränning)

jo, jag ska flytta lite grejer i form utav lagligt nerladdade mp3or och lagligt nerladdade avi filer, så jag ska bränna ut det på 700mb skivor.

frågan är då såklart, om jag ska använda zip eller rar komprimering, vilket är bäst? jag kan väldigt lite om datorer...

allmänna tips om hur jag gör det så enkelt som möjligt uppskattas..
jag har aldrig bränt zip eller rarfiler förut.

mvh.

2005-11-22 11:38
Bränn dom som Mp3 direkt på skivan annars, då kan du lyssna på skivan i CD spelare som stöder MP3 format, .. DVD spelare osv också.
Sen kan du alltid bara trycka in skivan i datorn och dra över alla mp3or dit, om nån kompis vill ha tex.

Men annars lär du använda RAR.
Ladda ner WinRar från www.download.com så blir det nog bra ska du se.

skivor är så billiga så bränn å försök! inte så mycke som kan gå fel :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-11-22 12:00
Olika komprimeringsformat, olika tillverkare, olika uppfinnare:

Zip Rar
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-11-23 00:08
hur mkt utrymme tjänar man på att bränna rar istället för mp3 då? rent procentiellt.. om man kan säga så..

2005-11-23 01:12
inte jtäte mycket igentligen, Mp3 e ju redan komprimerat, så du kanske sparar max 50mb...

Rar is the scenes No.1 choice...
"fördomar fördummar"

2005-11-23 09:47
PNKS:

har du en dvd spelare så fixa en DVD-RW skivar så slipper du oroa dig om hur mycket platts du behöver o shit ;)

2005-11-23 11:53
sotarpojken

har ingen dvd-brännare och har inget intresse av att spela upp min musik på en dvd-spelare.

2005-11-23 14:38
PNKS:

ah, jag trodde att du ville flytta saker från en dator till en annan

2005-11-24 12:18
sotarpojken
jo det stämmer det ska jag göra.

rent praktiskt, hur går man till väga för att komprimera alla mappar med musik och dess innehåll till .rar?

jag har programmet winrar.

2005-11-24 12:59
hmm markera allt och högerklicka, sen ska man typ kunna välja add to rar nått sånt

2005-11-24 13:26
ok tack så mkt sotis!