I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Programvara för hitmusik

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2005-10-26 15:03

Programvara för hitmusik

Hehe, vad gillar ni detta då. Detta koncept satt jag och skämtade om med kursare i en Software Engineeringskurs innan jag kände till programvaran. Nu finns det verkligen. Jag kanske har legat i ide men jag kände inte till denna programvaran förrän igår. Känns lite galet.....

Företaget Polyphonic HMI har väckt en hel del uppmärksamhet med sin Hit Song Science. Kortfattat går tekniken ut på att man med hjälp av datorer har analyserat över 1 miljon låtar och kommit fram till vilka variabler som bygger upp en hit. Dessa har man sedan omvandlat till matematiska algoritmer och utvecklat en programvara som kan analysera huruvida en specifik låt kommer att slå igenom eller inte. Analysen fungerar oberoende av språk, musikstil o.s.v. Polyphonic HMI säljer sina tjänster till såväl stora som små skivbolag samt till radiostationer som vill hålla sin publik engagerad.

Mer information på www.polyphonichmi.com.

Camp Kwahsi till er tjänst