Preload: Om du läser mitt första inlägg i tråden en gång till så kommer du säkert se att jag inkluderat montering/test av datorsystem i priset vilket kändes som ett kriterium eftersom trådförfattaren inte utgav sig för att vara särskilt pigg på att sätta ihop en egen dator. Vad gäller AMD vs Pentium tror jag just författaren i denna tråd som vi bör rikta inläggen mot inte ger blanka f-n i vilken av processorerna som sitter i den kommande burken. AMD är mer anpassat för intresserade/insatta gamerfreaks då de lämpar sig väl för klockning osv. Dessutom är systemet jag satte ihop inte av såna top-of-the-line grejer att amd-pentium kriget är något att bry sig om. Vore annan sak om de nya AMD med dualcore för 6 lök skulle in. ludnis P20: 128 vs 256 på grafikkortet spelar inte så fet roll. Men skippar du skärmen får du ju 2 lök över som gott kan läggas på ett fetare gfx. GFX-djungeln kan snabbt förklaras som följer: Det finns två huvudsakliga tillverkare av chipset, NVIDIA och ATI. ATIs top-of-the-line chip för tillfället är 850, under det följer 800, 700 och så vidare (300 osv) NVIDIAS top-of-the-line chip heter 7800 och har just kommit ut. Detta anses i dagsläget överlägset på marknaden men kostar också därefter (c:a 6000). Efter det följer förra topmodellen 6800, som är jämförbar med ATIs 800, och sedan 6600 (som jag rekommenderade, lite budget men ändå bra) och sen nedåt i beteckningarna. Skipparu skärmen är ett 6800 med 256ram eller ett 800 bra tips. Finns även olika beteckningar för de båda chipsen för att visa om de är budget osv. Priset säger det mesta, för uppåt 3000 fåru ett bra 6800/800. Det finns inget revolutionerande att vänta på. Möjligen skulle priset kunna sjunka på NVIDIAs grafikkort eftersom 7800 nyligen äntrade marknaden men det dröjer nog längre (typ 6 mån). Hoppas det klarnar!
09 F9 11 02 9D 74 E3 5B D8 41 56 C5 63 56 88 C0