I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den eviga frågan: AMD eller Intel?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2005-06-30 15:55

Den eviga frågan: AMD eller Intel?

ska fixa en ny dator om några veckor. den ska i huvudsak användas för spelande och får kosta uppåt 14.000:-
jag har hört/läst att AMD skulle vara bättre på just spel än Intel. men Intel har å andra sidan uppåt 3,4 GHz mot AMDs 1,8GHz (finns säkert över 2GHz också..). vad jag förstår så betyder inte GHz allt i det här fallet eftersom AMDn på något sätt är smartare byggd(?) och därför klarar av att köra spelen smidigare...

Datorn ska minst ha 1GB DDR ram så att den klarar av nya spel, Battlefield 2 och Oblivion, smidigt och i riktigt hög upplösning. har märkt att just det där med 1GB ram verkar vara svårt när det gäller AMD, kanske går bra ändå?
hittills har jag endast hittat Intel P4or för ca 13.000 som passar in på det jag behöver, men de slutade tydligen nyligen säljas på netonnet.se.
datorbutiken.se har jag också kollat men de säljer bara P4or i delar och sådant orkar jag fan inte med.

Så, för att göra frågan lite kortare: AMD eller Intel, vilken passar bäst för mitt ändamål?

om det redan finns 40+ liknande trådar så ber jag inte om ursäkt..jag sov dåligt i natt.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.