I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur fungerar nya nedladdningslagen?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2005-06-30 04:00

Hur fungerar nya nedladdningslagen?

Den första juli (om jag inte minns fel) ska ju en ny lag angående 'olaglig' nedladdning av upphovsrättsskyddat material träda i kraft. Jag har inte riktigt fattat hur det ska fungera...


Om lagens långa arm skulle ha en 'stake-out' ute på det världsomspännande nätet och få syn på min lilla fula ip-adress som pysslar med olagligheter vad kan de göra då? Arrestera min ip-adress eller vad?
-Får min internetleverantör lämna ut uppgifter
om mitt namn och min adress etc till polisen?
-Skulle en åklagare gå med på att göra en husransakan för att man laddat ner lite musik?
-Vilka straff kan folk vänta sig som blir haffade?
-Om man nu skulle åka dit, måste jag bevisa att de (exempelvis) mp3-filerna som jag hade på datorn är lagliga eller är det polisen som ska bevisa att de är olagliga?
-Hur kan man se skillnad på det?
-Är det nedladdningen som ska bli olaglig eller är det innehavandet av 'olagliga' filer som ska förbjudas?
-Till vilken gräns kan man spela dum och säga att man inte hade en aaaaning om att detta var olagligt och att man trodde att man hade upphovsrättshavarens tillstånd?

Många frågetecken. Spekulera helst inte. Vill ha fakta. Länka gärna.

America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson